Isfritt tack vare Lenin
Ryske tsaren fick aldrig hämta sin isgående nöjesbåt.
Det var nämligen just tsar NikolajII som lät bygga bogserbåten Aston på Motala varv 1915.
- Han ville ha en robust och isgående nöjesbåt, berättar Astons skeppare Pär Larsson när VT på fredagen följer med ut på isbrytning i Västerviks frusna hamnar inför besöket av ett antal fisketrålare framåt kvällen.
Ryska revolutionen och annat kom emellan, och för Aston blev det ett helt annat liv än planerat.
I många år tuffade den lilla båten runt i finländska farvatten.
- Det finns ännu spår av tsaren ombord. Några kranar i maskinrummet har rysk text.
Aston har ett oerhört kraftigt skrov och är isförstärkt. Trots att isen är 25 centimeter tjock stångar han sig stadigt framåt med sju knops fart. På Skeppsbrofjärden ser vi spåren efter en räv som raskat över isen.
Det smäller, stöter och kränger. Då och då kastas fartyget snabbt fram och tillbaka i sidled av extra tunga isflak.
Framåt går det dock hela tiden tack vare två marindieslar på totalt närmare tusen hästkrafter, vilka dessutom växlats ned rejält på vägen ut till den stora, lågvarviga och ställbara propellern.
Aston har en dragkraft på imponerande tio ton. Den vikten kan fartyget alltså lyfta om man kopplar till en vajer som får gå via en bryttrissa.
Flygplanet JAS 39 Gripen har en dragkraft på ynkliga åtta ton, även om det där går lite fortare än Astons elva knop.
Aston har hyrts in av Västerviks kommun för tre månader, fram till den siste mars, för att sjöfarten ska kunna upprätthållas. Uthyrare är företaget Ostkustens SjöentreprenadAB i Norrköping.
- I regel bryter vi is en gång per dygn för att hålla rännorna öppna, säger Pär Larsson.
- Får vi tillbaka den extrema kyla krävs däremot två turer för att isflaken ej ska frysa ihop. Sker en rejäl tillfrysning tvingas vi öppna en helt ny ränna. Då blir den gamla rännan avsevärt svårare att forcera än obruten is.
För tre månader betalar kommunen en grundersättning på 100000 kronor. I priset ingår 40 timmars isbrytning på ordinarie arbetstid vardagar.
- Därefter kostar Aston oss tvåtusen i timmen på ordinarie arbetstid och 2800 kronor övrig tid, berättar Bengt Höglund på Västerviks kommun.
Bogserbåten Aston är 21,8 meter lång och 5,1 meter bred. Bruttovikten är 70 ton.
- Vid isbrytning pumpar vi in vatten i stora tankar baktill så att aktern går så djupt som möjligt.
- Då skapas den fina häckvåg som ska göra gör jobbet vid all isbrytning, säger Pär Larsson och berättar att en ränna med tjugo meters bredd är idealet.
Görs den bredare finns risk att flaken far omkring och i värsta fall börjar torna upp sig i vallar.
Vissa saker är extra viktiga att tänka på vid isbrytning.
- Du måste till exempel alltid ställa rodret midskepps när du backar. Annars har du inte något roder längre.
- Står rodret midskepps skyddas det bakom en kraftig kniv, är rodret däremot snedställt bryts det genast loss av isen.
isbrytare får heller inte åka runt hur som helst i cirklar, så att jättelika isflak skapas.
- Gör vi så på Skeppsbrofjärden kan det jättelika flaket driva iväg med alla sjömärken, bojkättingar och bojstenar från Möllegrundet, skrattar Pär Larsson.
Aston har byggs om flera gånger under sitt nära 90-åriga liv. 1996 fick hon bland annat nya maskiner plus helt ny inredning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!