Det är sex klasser från samhäll- och naturprogrammen som, som i ett led i sina lektioner i samhällskunskap, samlats för att hålla ungdomsparlament. Formen för mötet är kopierad från verkligheten och man håller hårt på den gängse gången. Det är ett sätt för eleverna att få inblick, och skaffa sig kunskap om hur det faktiskt går till i beslutsfattandet som styr medlemsländerna i EU, berättar Daniel Idlund, en av de ansvariga lärarna på plats i aulan.
Josefine Ahlstedt och Lovisa Johansson från NA11B berättar att de fått en ökad förståelse och redan blivit mer insatta i den europeiska politiken under de veckor som det arbetat med projektet.
- Vi har arbetat aktivt med ett aktuellt ämne och fått djupdyka i det. Det är bra att få insyn i hur det fungerar, säger Josefine Ahlstedt.
Hon fortsätter:
- Det var nervöst att hålla framförandet, det är inte varje dag man pratar inför så många.
För Lovisa Johansson har dagen och förberedelserna gjort politiken konkret.
- Det är bra att kunna relatera kunskapen till verkliga situationer, det är något att hänga upp den på. Det blir verkligt på ett annat sätt, menar Lovisa.
Hon tycker även att det är bra att få tänka sig in i hur andra tänker, för att kunna bemöta kritiken.
De båda eleverna har varit med i utskottet för ekonomi och valutafrågor (ECON), som tagit fram en resolution som hanterar problem och utmaningar med den ekonomiska krisen inom EU. Frågan för dagen är hur EU gemensamt ska hantera den. Efter presentationen försvarar ECON sina ställningstaganden innan det är dags för bemötande, ett attacktal, från en grupp som valts ut i förväg. Man får möjlighet att svara på kritiken och sen lämnas golvet öppet. Efter debatt är det omröstning.
Flera resolutioner diskuterades under dagen, bland andra ett Turkiskt medlemskap i EU och asyl- och flyktingfrågor. Alla dryftades i generalförsamlingen. Som en fortsättning på arbetet kan eleverna välja att åka på regionstämma i Skåne. Där höjs nivån ytterligare, arbetsspråket är på engelska, eller franska för den som känner sig hugad.