Inte en enda miljöbuss i länet

Trots att regionförbundet gått ut hårt med att bli ett fossilbränslefritt län har länstrafikbolaget KLT inte en enda miljöbuss i sin fordonspark.
- Vi ska ha en fordon som matchar miljömålen och förbättringspotentialen är enorm, säger Akko Karlsson, mp.

Kör på diesel. Än så länge finns det inga fossilbränslefria bussar inom KLT, men chaufförerna Håkan Andersson och Göran Karlsson välkomnar miljövänliga alternativ som biogasbussar.

Kör på diesel. Än så länge finns det inga fossilbränslefria bussar inom KLT, men chaufförerna Håkan Andersson och Göran Karlsson välkomnar miljövänliga alternativ som biogasbussar.

Foto:

Västervik2007-04-26 00:25
KLT ägs gemensamt av landstinget och länets kommuner och av 190 bussar drivs ingen av något alternativt bränsle, ännu. Men nu står man in för en ny trafikupphandling och då ska det bli ändring på det.
- Naturligtvis, vi har ett uppdrag att titta på miljön för hela länet och förväntas skapa en grön fordonspark för hela det offentliga kollektivet, säger Akko Karlsson, lanstingspolitiker, vice ordförande i regionförbundet och ledamot i regionförbundets klimatkommission.
- Det är realistiskt att tro att alla bussar är utbytta mellan 2015 och 2020, fortsätter hon.
Drivmedlet hon tror mest på är biogas.
- Den är väldigt spännande för den är klimatneutral och det planeras för biogasmackar i Västervik, Vimmerby och Kalmar.
På KLT säger man att anledningen till man hittills inte krävt miljövänliga bussar vid trafikupphandlingar är att ägarna inte krävt det.
- Nej det har inte varit ett krav hittills, säger Karl-Johan Bodell, vd. Men det ska vi försöka ändra på i de upphandlingar som kommer nu och lägga in det som krav. Svenska lokaltrafikföreningen har som krav att 40 procent av bussarna ska vara fossilbränslefria 2012 och alla 2020.
Tvärtemot Akko Karlsson tror han inte på biogasen som ett realistiskt alternativ.
- Inte för regionaltrafiken i alla fall, där fungerar det nog bäst med etanol. Men inom tätorterna kanske biogasen är ett alternativ. En förutsättning för biogasdrivna bussar är att gasen tillverkas lokalt, för den är 30 procent dyrare än bensin.
Trafiken som ska upphandlas nu kommer bli verklighet i augusti nästa år och det är då nya fordon kan bli aktuella på vägarna. Troligtvis kommer Kalmar tätort bli först ut med fossilbränslefria bussar.

Bland chaufförerna i Västervik välkomnar man miljövänliga fordon, men man är lite orolig för att bytet kan medföra problem, som det gjorde när Linköping bytte till biogasbussar.
- Klart vi vill ha miljövänligare bussar, men Linköping hade en del tekniska problem i början och det vill man ju helst slippa, säger Håkan Andersson.
- Det är positivt med fossilbränslefria fordon, men än så länge finns det ju ingen biogas att stoppa i tankarna, så det ligger långt fram i tiden tror jag, säger Göran Karlsson.
Båda är inställda på att byte till biogasbussar kommer att ske.
- Ja, dieseln kommer ju att ta slut och biogasen är ett bra alternativ för den vi producera själva, säger Göran Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om