"Inte en enda båt såldes med vinst"
Bristen i konkursen efter Västerviks Marina uppgår till nästan 23 miljoner kronor.Av förvaltarberättelsen framgår att "inte en enda båt såldes med vinst".Det fanns även stora brister i bokföringen.
Ingen vinstaffär. Båtförsäljningen vid Västerviks Marina gick inte följa, det fanns singen bokföring och det uppges av anställda att "inte en enda båt såldes med vinst". Bristen i marinans konkurs uppgår till nästan 23 miljoner kronor.Foto: Mattias Ahlm
Foto:
Bilgallerian hade lånat ut 5,8 miljoner till marinan och beviljat anstånd med betalningen. Därmed orkade marinan med att betala övrig kreditgivare fram till oktober förra året. När Bilgallerian gick i konkurs fanns det inte längre något anstånd med betalningen. Därav obeståndet.
Redan vid övertagande i januari 2005 var det problem. Av förvaltarberättelse framgår att varulagret kan ha varit upp till en miljon lägre än köpeskillingen.
Under förra sommaren var det febril aktivitet i bolaget. Det såldes massor med båtar och utfördes service, personalen fick slita hårt och jobba övertid.
Men ekonomin var det ingen som hade koll på.
Den ekonomiansvarige sade upp sig i början av sommaren på grund av överansträngning. Bokföringen låg nere under sommaren och först på sensommaren anställdes en person på ekonomiposten.
Konkursförvaltaren, advokat Anders Schierenbeck, Oskarshamn, konstaterar att bokföringen skedde med lång eftersläpning. Underlagen för bokföringen var så bristfällig att det inte var möjligt att följa en båtaffär och se om den var lönsam. Bolagsledningen hade helt enkelt ingen kontroll på ekonomin.
Bolagets anställda har berättat för konkursförvaltaren att deras uppfattning var att det "inte sålts en enda båt med vinst".
Byggnationen av ny hangar nedanför Järnet blev dyrare än beräknat beroende på markförhållandena och bidrog till obeståndet.
Flera olika faktorer har påverkat obeståndet men den mest påtagliga är den bristande kontrollen och därmed risken för förlustaffärer.
Redan i april förra året fanns skyldighet att upprätta en kontrollbalansräkning, eller i vart fall i november. Det finns en osäkerhet kring varulagret. Om det var värt en miljon mindre än köpeskillingen så var aktiekapitalet, på 700 000 kronor, förbrukat redan vid övertagandet. Men det gjordes aldrig någon fysisk inventering av varulagret.
Under förra hösten gjordes en satsning på bilar för att utöka verksamheten. Den verksamheten drogs med i konkursen.
Skulderna i konkursboet uppgår till 32,2 miljoner, tillgångarna stannar vid 9,3 miljoner. Bristen är 22 920 670,29 kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!