Tågsignalen vid järnvägsövergången strax efter Elfa i riktning mot Kvännaren varnar allt för sent. Det kunde Lars Grip, boende i området konstatera och han slog larm till VT. Enligt VT:s egen mätning på plats tog de sju sekunder från att signalen varnade tills det att tåget körde förbi.
Dagen efter att artikeln stod i tidningen åkte Trafikverkets personal ut och gjorde egna mätningar. De återkom även på måndagen för att göra ytterligare mätningar. Resultaten blev entydiga och enligt Jonas Bruce, sektionschef på Trafikverket/underhåll, hittade man inga felaktigheter. Deras mätningar visar att det tar tåget mellan 14 till 12 sekunder att passera, från det att signalen ljuder.
- Våra föreskrifter säger att det måste ta minst tio sekunder från det att signalen ljuder tills det att tåget passerar. Vid samtliga mätningar låg tiderna mellan 12 och 14 sekunder. Tiderna ligger inom gränserna för våra föreskrifter säger han.
Jonas Bruce berättar att tågens varierande hastighet gör att man fått olika mätningsresultat men att tågen inte kan köra för fort på sträckan då de i så fall bromsas automatiskt.
Jonas Bruce säger att han förstår att det kan upplevas som om att det går fortare än det i själva verket gör.
- När tåget går in mot Västervik så ser man det långt innan signalen ljuder. Då kan det upplevas som om att signalen ringer allt för sent av de som nyttjar övergången.