"Inget fel hos Telia"
Till 99,9 procent sitter felet hos kundens programvara och kompetens.
Hos Telia tar man inte på sig någon del av skulden till ständiga uppkopplingar mot internet på tider då datorer är avstängda.
- Felet ligger tyvärr till 99,9 procent hos kundernas programvara och kompetens att sköta utrustningen, säger Ralf Arnestig, chef för Telias kundrelationer.
Telia har tidigare sagt att man tar ansvar för den egna utrustningen som kunden köper.
- Ja, det är riktigt.
Eva-Karin Mossberg på Janne Banan har Telias utrustning och dessutom har Telia kopplat in sladden.
- Det kände jag inte till, det är en helt ny uppgift för mig, säger Arnestig.
Uppgifter till VT berättar att fel uppstår i Telias telestationer. Anläggningen hänger sig och orsakar ideliga uppkopplingar.
Lars Thuresson i Mölndal hävdar att han kan bevisa detta fenomen.
- De fel vi känner till är av enstaka karaktär och då handlar det om att det är något fel på ledningen till kunden och att samtalet inte avslutas samtidigt som kunden lägger på luren utan dröjer kvar några sekunder extra.
- Varje gång håller vi kunden skadeslös för detta. Det är gör vi alltid när fel uppstår som vi är orsak till, fortsätter Ralf Arnestig.
Eva-Karin Mossberg har nyligen kontaktats av en person på Telia som sa att hon skulle ha ett filter till sin dator.
- Jag har ingen aning om något filter, det har jag aldrig hört talas om. Jag vet inte vem hos oss som kontaktat henne.
Flera Duocom-kunder, två kanaler, har påtalat att det blir ideliga uppkopplingar och då har problemet upphört.
Det är inte svårt att dra slutsatsen att Telia rättar till felet och inte låtsas något om.
- Vi rättar inte till något utan att kunden får veta det.
- De problem som har uppstått med Duocom beror på kundens utrustning. Duocom har inte den intelligensen att sköta uppkopplingar.
- Dålig kompetens och felaktiga inställningar hos kunder ligger bakom, säger Ralf Arnestig.
Uppfattningen ute i landet bland företagare som drabbats är en helt annan. Lars Thuresson samlar material för kunna göra en stämning mot Telia.
- Många påstår att vi har fel, men ingen har lyckats lägga fram bevis.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!