Inget extratåg på Tjustbanan
BK-Tåg tvingas återinsätta Y1:an mellan Berga och Oskarshamn.
? Rikstrafiken tvingade oss återuppta tågtrafiken mellan Berga och Oskarshamn. Det innebär tyvärr att det inte blir något extratåg till Tjustbanan som utlovats och att problemen med inställda tåg på sträckan Västervik?Linköping bara kommer att fortsätta, säger BK-Tågs vice vd Gerhard Wennerström.
? Det fanns ingen lösning på roten till det onda. Nu har man endast beslutat om en återgång till situationen som den var tidigare, det vill säga att vi måste ersätta med bussar på Tjustbanan så snart något fel uppstår på något av våra fem Y1-tåg.
BK-Tåg fattade för en tid sedan på egen hand beslutet att göra en ?planerad inställelse? av tågtrafiken mellan Berga och Oskarshamn. I stället skulle bussar köra på denna sträcka. Beslutet fick KLT:s ledning att gå i taket.
BK-Tåg menade dock att rockaden skulle gynna Tjustbanan, som skulle få ett extra reservtåg att kunna sätta in mellan Västervik och Linköping vid behov.
? Genom den planerade tåginställelsen på sträckan Berga?Oskarshamn skulle vi slippa alla akuta, oplanerade inställelser av tåg mellan Västervik och Linköping, säger Gerhard Wennerström.
? Nu har dock Rikstrafiken och KLT valt att det SKA bli akuta inställelser. Det hade annars varit det bästa för resenärerna att bestämma busstrafik mellan Berga och Oskarshamn, för att kunna garantera tågtrafik varje dag på Tjustbanan.
KLT:s vd Karl-Johan Bodell är som väntat nöjd med Rikstrafikens beslut:
? Det finns inget i avtalet som tillåter att BK-Tåg självsvåldigt kan byta ut tågtrafik mot landsvägsbussar. Det står väldigt tydligt i avtalet att den drift som fastställts inför varje tidtabellsplan ? i detta fall tåg ? inte får förändras. Nuvarande tidtabellsplan gäller fram till 14 juni 2005.
Karl-Johan Bodell anser det vara tveksamt att entreprenören BK-Tåg valt en tågverkstad i Nässjö, när det är mellan Västervik och Linköping trafiken går.
? Från Linköping blir det 30 mils körning tur och retur till verkstaden varje gång ett fel måste lagas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!