"Ingen vill ta över en verksamhet som blöder"

Förändringar kommer att krävas på Tjustbanan och Stångådalsbanan om trafiken ska kunna fortsätta.

Arkivbild: MAGNUS GLANS Tågen ska rulla på åtminstone fram till den 10 april. På tisdagen fick många resenärer mellan Västervik och Linköping åka buss. Ett av de två tågen hade gåttsönder. En olycka kommer sällan ensam.

Arkivbild: MAGNUS GLANS Tågen ska rulla på åtminstone fram till den 10 april. På tisdagen fick många resenärer mellan Västervik och Linköping åka buss. Ett av de två tågen hade gåttsönder. En olycka kommer sällan ensam.

Foto:

Västervik2005-03-23 00:25
Mer subventioner, eller besparingar.
Det är kraven som tågoperatörerna kommer att ställa för att ta över trafiken på Tjustbanan och Stångådalsbanan.
Efter BK Tågs konkurs på måndagen nämns två företag som möjliga efterträdare på de linjer som BK Tåg trafikerat: SJ och Tågkompaniet.
På SJ har man inga kommentarer för dagen.
- Först måste Rikstrafiken fatta ett beslut om Stångådalsbanans/Tjustbanans framtid, säger Mia Törn, pressinformatör på SJ.

Det andra företaget, Tågkompaniet, driver framförallt trafik i norra och mellersta Sverige. Företaget har haft samarbete med BK Tåg på många områden. De två företagen har till exempel ett gemensamt call-center i Linköping.
- Vi har god kunskap om BK Tågs verksamhet, dock inte deras ekonomi, säger Jan Johansson, vd.
Tågkompaniet var även med i de diskussioner som BK Tåg förde med olika intressenter för att förhindra en konkurs.
- Men det är alltid att problematisk att förhandla med någon som blöder ekonomiskt. Diskussionerna går ju ut på att de vill ha någon att dela blodflödet med, säger Jan Johansson.
Är ni intresserade av att ta över Stångådalsbanan och Tjustbanan?
- Efter vad jag har läst i tidningar och hört på radion var det Stångådalsbanan/Tjustbanan som orsakade konkursen. Ingen går med öppna ögon in och tar över ett kontrakt som blöder, säger Jan Johansson.
Enligt honom måste det finnas löften om kapitaltillskott, eller ideer om hur man kan spara på trafiken.
- Besparingarna måste ske på rätt sätt. De ska spara så mycket pengar som möjligt och drabba resenärerna så lite som möjligt.
Han säger dock att Tågkompaniet kommer att lyssna på konkursförvaltaren om han kommer med något förslag.
Jan Johansson nämner också att SJ kan ha andra möjligheter att driva Stångådalsbanan lönsamt genom att det statsägda bolaget kan köra tågen ända fram till Stockholm. Det skulle kunna locka fler resenärer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om