Ingen upprĂ€ttelse för VĂ€sterviksbon – tingsrĂ€tten ger Nordea rĂ€tt

Chanserna för att Maria frÄn VÀstervik ska fÄ upprÀttelse efter det frÀcka bedrÀgeriet sommaren 2022 minskar, i och med en fÀrsk tingsrÀttsdom i Stockholm. De ger Nordea rÀtt, i strid med en bankkund som fÄtt juridisk hjÀlp av Konsumentombudsmannen.

VÀsterviksbon Maria drabbades av bedragare en sommardag 2022. Via hot över telefon höll de henne i ett jÀrngrepp i 20 timmar. Den traumatiska hÀndelsen var en av mÄnga liknande, som vi skrivit om som notiser de senaste Ären.

VÀsterviksbon Maria drabbades av bedragare en sommardag 2022. Via hot över telefon höll de henne i ett jÀrngrepp i 20 timmar. Den traumatiska hÀndelsen var en av mÄnga liknande, som vi skrivit om som notiser de senaste Ären.

Foto: Olov Trysberg/Montage

VĂ€stervik2024-11-11 14:00

BedrĂ€geriet mot Nordeakunden John-Erik Ă€r ett parallellfall till det som vi skrivit om flera gĂ„nger, som drabbade en kvinna i VĂ€stervik. I hennes fall hölls hon som bedragarnas gisslan i 20 timmar, över telefon. Ekonomiskt sett förlorar hon 135 000 kronor frĂ„n sina besparingar, och frĂ„n en förenings konto, och rent mĂ€nskligt förlorar hon mycket av sin trygghet. Hon gömmer traumat inuti sig och vĂ€ninnan vittnar om att hon förĂ€ndras av hĂ€ndelsen.

KÀrnan rent juridiskt, som nu tingsrÀtten tagit stÀllning till i ett parallellfall, Àr att "Maria" gjorde den faktiska överföringen sjÀlv.

SĂ„ var Ă€ven fallet för Nordeakunden. Bedragarna lurade i januari 2023 honom att först föra över pengar frĂ„n sitt sparkonto till sitt personkonto, dĂ€refter höja SwishgrĂ€nsen frĂ„n 5 000 kr till 100 000 kr och slutligen föra över 100 000 kr via Swish till en okĂ€nd person, en sĂ„ kallad mĂ„lvakt.

Bankkunden, som företrĂ€tts av Konsumentombudsmannen, vĂ€ckte talan mot Nordea i december 2023. Konsumentombudsmannen Cecilia Tisells vilja var att bankernas ansvar vid dylika fall skulle skĂ€rpas. Maria gladdes Ă„t beskedet och hoppades att det skulle kunna ge henne nĂ„gon form av upprĂ€ttelse.  

undefined
Stockholms tingsrÀtt anser inte att Nordea behöver ersÀtta en bankkund som utsattes för ett SwishbedrÀgeri. Arkivbild.

Men enligt tingsrÀtten Àr banken inte skyldig att ersÀtta bankkunden eftersom överföringen skett pÄ begÀran av konsumenten. TingsrÀtten anser inte heller att det bevisats att banken agerat oaktsamt och avslÄr ocksÄ begÀran om skadestÄnd.

BitrÀdande Konsumentombudsman Kristofer Johannesson kommenterar domen sÄ hÀr, pÄ deras hemsida:

– Vi noterar att domstolen inte delar vĂ„r syn pĂ„ bankernas ansvar vid den hĂ€r typen av bedrĂ€gerier. De drabbade har inte samtyckt till att skicka över pengarna till en bedragare, utan agerat i tron att de rĂ€ddar sina pengar. Bankkunderna har dessutom haft anledning att förutsĂ€tta att banken ska agera pĂ„ ett sĂ€tt som skyddar deras pengar, sĂ€ger han.

De skriver ocksĂ„ att domen kommer att överklagas.                                                                                                                 

undefined
Maria stÀllde sitt hopp till Konsumentombudsmannen. Hoppet lever dock kvar, eftersom domen kommer att överklagas.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!