Ingen ny folkbil

Förnuftig, praktisk, prisvärd och samtidigt folklig. Så vill vi ju gärna klassificera vår svenska Volvo. Det är inte mycket av det som stämmer in på nya C30. Den är inte ens tillverkad i Sverige. Jo, förstås - motorn i vår bil kommer faktiskt från Skövde. Och den imponerar verkligen.

Volvo är på jakt efter en ny kundkrets. C30 lär knappast bli någon folkbil, utan snarare en trendbil för dem som inte sätter de klassiska Volvo-värdena i första rummet.                          Foto: Lennart Pettersson

Volvo är på jakt efter en ny kundkrets. C30 lär knappast bli någon folkbil, utan snarare en trendbil för dem som inte sätter de klassiska Volvo-värdena i första rummet. Foto: Lennart Pettersson

Foto:

Västervik2007-01-09 00:25
C30 blir nu en av grundpelarna i den strategi som går ut på att en gång för alla tvätta bort gubbstämpeln från svenska Volvo. Men den lär knappast bli någon storsäljare och långt ifrån någon ny svensk folkbil, även om gamla PV 444 inte var större än så här och inte heller hade fler än två dörrar.

Det här är således inte en bil för gamla trogna Volvo-kunder. C30 är tvärtom bilen som ska locka köpare som kanske aldrig ens lekt med tanken på att skaffa sig en Volvo. Unga, välbeställda, ensamstående...
Och de ska gärna gilla att köra bil. För Volvo C30 är den körgladaste bilen hittills från Hisingen. Förlåt, från Gent. I Belgien, alltså. Där byggs ju både S60, S40 och V50. Lyfter man av karossen så är det exakt identiska grejer under skalet som i just S40.
Chassiteknikerna har dock vässat C30 till bristningsgränsen och skapat en bil som bara vid normal vardagslunk påminner om en Volvo. Ju tuffare du sedan hanterar den ju mindre Volvo blir det kvar.

Den kan till och med bli riktigt elak, i alla fall med så här mycket råstyrka under huven som i vår provbil. Där ruvar nämligen den 5-cylindriga dieseln från Skövde med ett vridmoment på mäktiga 350 Nm. Akta er för att koppla ur antisladdsystemet!
Den här raka femman, både den bensindrivna och den dieseldrivna, är det fetaste Volvo gjort. Och då snackar jag förstås inte cylindervolym. Må automobilens gudar vredgas över den som vågar skicka den här maskinen till de sälla fyrtaktsmarkerna.

I dieselutförande (D5) går den bara att få i kombination med automatlåda, medan däremot "bensinaren" (T5) har manuell låda som standard.
C30 går också att få med fyrcylindriga motorer, både bensin och diesel, och dessutom med flexifuelmotor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om