Ingen hjälps av flumskola

Under förra veckan blev det klart att den rödgröna oppositionen beslutat sig för att utveckla sitt politiska kompromissande med en arbetsgrupp också om utbildningspolitik. Det återstår att se om de ens lyckas komma överens.

Västervik2009-04-15 00:07
En sak är klar - det kommer inte att bli enkelt. Entusiastiska friskoleförespråkare ska förenas med dem som vill förbjuda människor att välja skola. De som tycker att betyg är ett satans otyg ska förenas med dem inser behovet av ett tryggt betygssystem - endast två skolpolitiska frågor, men oenigheten inom oppositionen är stor.Bättre förutsättningar att enas kring skol- och utbildningspolitiken hade alliansen i samband med valet 2006. De borgerliga såg behovet av en ny politisk agenda för att bygga kunskapsnationen Sverige, redan långt innan man enades om åtgärder i arbets- och programgrupper. Mycket är på gång inom skolvärlden, såväl utbildningsminister Jan Björklund (FP) som högskole- och forskningsminister Lars Leijonborg (FP) har satt många spadar i jorden och är på god väg att uppfylla många betydelsefulla vallöften. Ny gymnasieskola och nytt betygssystem för att nämna två exempel. Men skolbyggandet tar tid. Resultaten av den nya gymnasieskolan och det nya betygssystemet kan inte utvärderas redan till hösten 2010. Till det krävs mer tid. Skolpolitiken är en mycket bra anledning att ge regeringen förnyat förtroende nästkommande höstI går föreslog utbildningsminister Björklund en rad regelskärpningar för bättre disciplin i den svenska skolan. Dessa är välkomna; några av dem handlar om att kunna stänga av grundskoleelever under en period, att kunna skicka hem skriftliga varningar till elever och deras föräldrar och att införa en morgonvariant av den klassiska kvarsittningen. Reglerna behövs för att ge stadga i organisationen, för att ge lärare och skolledare runt om i landet medel att upprätthålla ordningen. Reglerna gör inga underverk i sig, men de underlättar dem. Samtidigt skall det konstateras att för att verkställa dessa kostar det skatteslantar. Försittning kräver personalresurser, liksom de andra förslagen. Men det är väl investerade pengar. Alla missgynnas av att gå i klasser i uppror och i skolor där det saknas disciplin. Men framförallt missgynnas elever som har det socialt tufft eller som har svårt att nå kunskapsmålen. En omotiverad elev - oavsett om detta beror på ointresse, koncentrationssvårigheter eller annat - är ännu svårare att motivera i en miljö av stök och stoj och där man inte har respekt för varandra. Precis som att varje årstid per automatik följs av en annan, precis lika väntad var oppositionens kritik. Och lika fattig på förslag till att komma åt de disciplinära problemen. Mer pengar till kommunerna är, i skolpolitiken liksom i politiken i övrigt, den förutsägbara oppositionens svar på alla frågor. Oppositionen är endast enig om en sak. Att de är oeniga med regeringen.Ingen hjälps av att gå i vänsterns flumskola. Vilken tur att Björklund är skolminister.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!