Inga nya tåg före sommaren 2009

Förhandlingarna om Tjustbanan är ännu inte avslutade. Den utdragna processen innebär att de nya tågen inte kan vara på plats före sommaren 2009.

Västervik2008-01-15 00:06
Förhandlarna brottas fortfarande med frågor om hur många tåg som ska köpas in och upplägget av turer. Inte minst återstår en lösning av kostnadsfördelningen mellan landstingen i Kalmar län och Östergötlands län. - Fortfarande kvarstår frågan om vem som ska betala vad, summerar tågoperatören KLT:s vd Karl-Johan Bodell.Nyligen uttryckte Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson en förhoppning om att nya tåg ska finnas på plats till sommaren. Men enligt Karl-Johan Bodell kan tågen vara i trafik först sommaren 2009.- Förhandlingen om ett avtal måste vara klart under januari om vi ska kunna göra en beställning av tåg den närmaste tiden. Det finns ingen möjlighet att vänta längre. Det tar 18 månader för att få tågen leveransklara. Harald Hjalmarsson är mycket besviken över att processen blivit så utdragen att tåginköpen nu försenas. - Jag är väldigt ledsen över att de inte har kunnat hantera detta fortare. Det blir våra kommuninvånare som nu drabbas när det faktiskt fanns en chans att upphandla under hösten, säger han. På grund av förseningen ställer Västerviks kommun ett antal villkor för att stå fast vid sitt erbjudande om cirka tre miljoner kronor till kapitalkostnader i samband med inköp av nya moderna tåg.- För oss är det avgörande att det nu beställs nya fordon, och vi vill försäkra oss om att Kustpilentågen fortsätter fram till dess de nya tågen är på plats.Vi kommer inte att acceptera att man endast kör med de gamla Y1-tågen. De är att betrakta som veteraner nu, fortsätter Harald Hjalmarsson. Ett annat villkor som ställs är att kommunen inte kommer att påbörja utbetalningen av pengarna innan de nya tågen är levererade. Ett annat krav är att operatörerna står fast vid att det blir en ökning från fem till åtta dubbelturer om dagen. Västervik upphör med det årliga bidraget om regeringen beslutar sig för att rusta upp Tjustbanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om