Inga nya resurser för att hjälpa svaga elever

Extra resurser kommer inte att tillkomma. Men barn- och utbildningsförvaltningen tror ändå på införandet av nationella prov i tredje klass.

Västervik2008-11-03 00:07
Tanken med de nationella prov i svenska, svenska som andraspråk och engelska som ska införas för Sveriges tredjeklassare är att man lättare ska upptäcka de elever som inte uppnår de utsatta målen. Därmed ska man kunna ge dem extra stöd i ett tidigt skede, men för att göra detta får man använda sig av de befintliga resurserna.- Vi har ju inga specifika resurser för just årskurs tre. Den tilldelningen av resurser vi har på skolorna ska ju möta barn i behov oavsett årskurs. Det kommer inte tillkomma några extra resurser som följd av proven, säger Kjell Fernandi, Ställföreträdande förvaltningschef på Barn- och utbildningsförvaltningen.Han ser proven som ett nytt redskap för att lärare, elever och även föräldrar ska ha en gemensam uppfattning om vilka mål som är uppsatta, och hur respektive elev ska arbeta för att nå dem.Långsiktigt är målet att de nationella proven ska bli ett steg i utvecklingen mot att fler går ut nian. Om detta kommer att lyckas utan utökade resurser återstår att se, men Kjell Fernandi tror att man kommer nå målet.- Jag är övertygad om att detta kommer att leda till bättre resultat. Vi har aldrig varit så fokuserade på att jobba mot högre måluppfyllelse. Vi är inte nöjda innan hundra procent av niondeklassarna avgår med slutbetyg. Men det tar tid, det måste man ha i åtanke.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om