Inflyttarservice ? näst bäst i test
Västervik hör till dem som lyckats bäst med att locka inflyttare enligt undersökning.
Sedan sex veckor tillbaka sköts inflyttarservicen av Malin Djerf. Om några veckor flyttar hennes verksamhet från nämndhuset till turistbyrån. Foto: ANDERS LILJEGREN
Foto:
Västervik är inte heller ensam om att försöka vända trenden genom att arbeta aktivt med att få folk att flytta till kommunen.
Kommunernas försök har ofta varit omdebatterade.
Fackförbundstidningen SKTF-tidningen har därför gjort ett försök att jämföra hur bra 18 landsortskommuner som alla försökt locka inflyttare lyckats.
Västervik kommer på en hedrande andraplats.
Undersökningen har helt enkelt gjorts genom att mäta inflyttningsnettot (inflyttare-utflyttare) mot kommunens totala befolkning.
Testettan Härnösand hade ett inflyttningsnetto som var 1,5 procent av den totala befolkningen. För Västerviks del var siffran 0,9 procent.
Den som vill vara kritisk till undersökningen kan möjligen hävda att det är omöjligt att säga om inflyttningen beror på marknadsföringsinsatserna eller om man hade haft inflyttningen ändå.
På bronsplats kom grannkommunen Vimmerby med 0,6 procent.
På sjunde plats hittar vi ytterligare en grannkommun Oskarshamn.
Alla kommuner hade inte lyckats lika väl i sina ansträngningar. Fem av kommunerna i testet led tvärtom av att utflyttningen var större än inflyttningen.
Anna Erlandsson, chef på Västerviks informationsenhet förklarar vad hon tror är nyckeln till Västerviks framgångar.
- När inflyttarservice startades riktade man in sig på personer som var troliga att de kunde flytta till Västervik.
Istället för att göra stora, breda reklamkampanjer valde kommunen att bearbeta personer som redan hade en relation till kommunen, som att de är födda och uppvuxna i Västervik, sommargäster eller fritidshusägare.
- De som har önskat har fått vår tidning Utkik och ett speciellt nyhetsbrev, berättar Anna Erlandsson.
Viss information har skräddarsytts. I en databas som nås via internet kan den som vill skriva in vilken typ av information man är intresserad av.
Det kan vara regelbundna mejl med lediga jobb i kommunen, eller kanske en kontakt med barn- och utbildningsförvaltningen om barnomsorg.
Just nu befinner sig verksamheten i stöpsleven.
Den har drivits som ett tidsbegränsat projekt. Från och med årsskiftet ska inflyttarservicen vara en del i den nya medborgarservice som ska bildas.
Kommunens informationsenhet ska samordnas med turistinformationen. Redan om någon vecka går flyttlasset till turistbyråns lokaler i gamla badhuset.
Den person som efter årsskiftet ska arbeta med inflyttarservicen kommer att få ytterligare arbetsuppgifter på sitt bord. Däribland kommuninformation och enklare konsumentupplysning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!