Ikea som nationalsymbol

Konst

Folk vallfärdar till varuhusen på helgerna.Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Folk vallfärdar till varuhusen på helgerna.Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Västervik2009-06-15 00:07
Ikea är jämte Abba och Björn Borg vad som i andra länder oftast förknippas med Sverige. Varumärkets genomslag är enormt och de flesta svenskar kan rabbla framgångssagan om Ingvar Kamprad i sömnen. Det är ganska ovanligt att människor hyser oreserverad kärlek för storföretag i största allmänhet - men med Ikea är det annorlunda. Folk vallfärdar till varuhusen på helgerna. Möbelföretaget är en attraktiv arbetsgivare, där alla kan bidra och göra karriär från golvet till toppen. Ibland läcker det ut berättelser om hur det är att vara del av organisationens gemenskap. Det talas om en Ikeafamilj.Men det finns en baksida med den dominanta nationalsymbolen, den slukar mycket omkring sig. Liksom få känner till Ola Hanssons författarskap - men alla är bekanta med August Strindberg, så finns alltid risken att jättar - vare sig de är litterära eller industriella - gör det svårt för andra inom samma område att synas.Hur kommer det sig då att så många människor, inte bara svenskar, fallit och fortsätter falla för det småländska möbelföretaget? Enkelheten genomsyrar såväl design som varuhus, likaså tillgängligheten - och de låga priserna tilltalar inte bara smålänningarna.Bakom de låga priserna döljer sig sanningen att möblerna, i lika hög grad som pappersservetterna i storpack, faktiskt är förbrukningsvaror. Ikeas sågspånsmöbler har knappast arvegodspotential.De lockande priserna som initialt skulle möjliggöra möbelinköp för mindre bemedlade, har också visat sig uppskattas av många som har råd att välja var de vill handla. Ikea har blivit en livsstil och ett sätt att orientera sig i tid och rum.Har du en Billybokhylla så har du plötsligt en gemensam nämnare med en för dig annars främmande bordsgranne på middagsbjudningen. Att åka till Ikea på söndagen med sin pojk- eller flickvän har för många blivit synonymt med att fördjupa relationen - kontaktannonser kan innehålla önskan om att "ha någon att åka till Ikea med på helgerna".Vad folk sedan gör där är ett mysterium. Innan femkronorskorven utanför kassan har de i all fall arbetat sig igenom varuhuset och lastat vagnen full med beståndsdelar till något som de vid hemkomsten tvingas snickra ihop själva. Eller så strosar de runt i de färdigbyggda inspirationsrummen där artikelnummer och vägbeskrivning till lagret följer med drömmen om det perfekta hemmet.Företaget som omsätter 238 miljarder och har 135 000 anställda förtjänar sitt rykte som nationalsymbol och bidrar naturligtvis till mycket gott - men då man samtidigt ruinerat intresset för det traditionella hantverket och det är tveksamt om man kommer efterlämna något bestående kulturarv kan man fråga sig om Ikea verkligen platsar i konstens högborg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om