I Västervik går det som på räls
Västervik har fått sina nya tåg och trafiken ser ut att vara bättre än på länge. Men kustpilar och rälsbussar rullar fortfarande på sträckan Linköping-Kalmar, med inställda turer och tåg utan luftkonditionering.
De nya Itino-tågen är guld värda för Västervik. Men de gamla tågen går fortfarande inte som de ska. Detta drabbar resenärer på sträckan Linköping-Kalmar.Foto: Staffan Eliasson
Foto: Staffan Eliasson
Från struliga tåg till sprillans nya
2009. Stora problem i tågtrafiken mellan Västervik och Linköping med inställda och försenade turer. Under jul- och nyårshelgen är mer än vart tredje tåg inställt på Stångådalsbanan. Endast var sjätte tåg gick som det skulle på Tjustbanan.12 januari 2010. Alla tåg på Tjustbanan ställs in och ersätts av bussar. KLT:s fokus hamnar på att kraftsamla inför de nya tågens ankomst senare under våren.7 juni 2010. KLT tar över ansvaret för tågtrafiken efter Östgötatrafiken. Samma dag tas de fyra nya itino-tågen i bruk på Tjustbanan. Östergötlands län bekostade ett, Kalmar län två och Västerviks kommun ett av tågen.2010-2021. 500 miljarder kronor satsas på infrastrukturprojekt där bland annat Tjustbanan ingår. Harald Hjalmarsson gissar att omkring 400-500 miljoner kronor krävs för att rusta upp Tjustbanan. Då kommer restiden Västervik-Linköping ändras från dagens en timme och 45 minuter till under timmen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!