I Västervik går det som på räls

Västervik har fått sina nya tåg och trafiken ser ut att vara bättre än på länge. Men kustpilar och rälsbussar rullar fortfarande på sträckan Linköping-Kalmar, med inställda turer och tåg utan luftkonditionering.

De nya Itino-tågen är guld värda för Västervik. Men de gamla tågen går fortfarande inte som de ska. Detta drabbar resenärer på sträckan Linköping-Kalmar.Foto: Staffan Eliasson

De nya Itino-tågen är guld värda för Västervik. Men de gamla tågen går fortfarande inte som de ska. Detta drabbar resenärer på sträckan Linköping-Kalmar.Foto: Staffan Eliasson

Foto: Staffan Eliasson

Västervik2010-07-27 06:00
Problemen har varit många för järnvägstrafiken mellan Västervik och Linköping. Det har varit inställda turer som har ersatts med buss, de moderna kustpilen-tågen har flyttats över till Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar medan Västerviksresenärerna har fått hålla till godo med gamla klassiska rälsbussar, brandskadade tåg har dröjt längre än beräknat på reparation. Till sist stängdes tågtrafiken helt och ersattes av bussförbindelser.Men nu ser det ut att ha vänt. Efter vanliga inkörsproblem verkar de nya så kallade Itino-tågen som trafikerar Tjustbanan gå i princip som de ska.Men i stället har problemen flyttats över till Stångådalsbanan som bland annat passerar Vimmerby och Hultsfred. Totalt finns det sex kustpilen-tåg varav fyra ska trafikera sträckan Linköping-Kalmar men endast två är i tillräckligt bra skick.- Vi har haft extremt stora fordonsproblem hela våren som vi har dragits med. Från vecka två och framåt hade vi 40 procent körda tåg men efter vecka tolv ligger vi på över 90 procent. VI har bättre procent på tågföringen men inte med rätt tågtyp, säger Katharina Seijsing, trafik- och planeringschef på KLT.Med fel tågtyp menar hon att sträckan trafikeras till hälften av de gamla tågen av rälsbusstyp i stället för kustpilar. Den brandskadade kustpilen är fortfarande på reparation ännu efter omkring två år. Ett annat tåg har ett garantifel som ska åtgärdas. De två övriga tågen är inne på så kallad revision där de byggs om för att bli mer moderna och kunna svara bättre på dagens behov. Det ena av tågen som är inne på revision skulle redan ha tagits i bruk igen men precis innan leverans upptäcktes ytterligare fel.- Jag hoppas att de får igång tågen ordentligt. För när de går håller de samma klass som de största som X2000. Eller kanske till och med bättre med större ytor, säger kommunstyrelsens ordförande i Vimmerby, PerÅke Svensson (C).När det var problem på båda sträckorna resonerade man så att sträckan Linköping-Kalmar är längre än Linköping-Västervik varför man satte de bekväma kustpilarna på den medan Västervikarna fick rälsbussarna och sedermera ingen tågtrafik överhuvudtaget.Men att flytta över de nya Itino-tågen, som Västerviks kommun har finansierat 25 procent av, till Stångådalsbanan lär inte bli aktuellt.- Möjligheten finns om vi samtidigt kan upprätthålla trafiken på Tjustbanan. Men tre av fyra Itino-tåg ska trafikera Tjustbanan och ett ska in på daglig tillsyn, säger Seijsing.Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson är dock mer positiv.- De är öronmärkta för Tjustbanan. Men om alla fyra tågen är i drift så har vi ett för mycket om man får uttrycka det så. Då är det dumt om det bara står. Vi får inte tänka att de bara ska användas på Tjustbanan, men i första hand, säger han.KLT har förhoppningar om att få ut en kustpil redan nästa vecka. Därefter är prognosen för det brandskadade tåget att det ska vara klart i augusti månad.- Vi har stor tillförsikt att vi kan reda ut det här men det kan ta tid, säger Katharina Seijsing på KLT.- KLT har nyss tagit över driften av banan så nu hoppas vi på att det blir lite bättre, säger PerÅke Svensson (C).
Från struliga tåg till sprillans nya
2009. Stora problem i tågtrafiken mellan Västervik och Linköping med inställda och försenade turer. Under jul- och nyårshelgen är mer än vart tredje tåg inställt på Stångådalsbanan. Endast var sjätte tåg gick som det skulle på Tjustbanan.12 januari 2010. Alla tåg på Tjustbanan ställs in och ersätts av bussar. KLT:s fokus hamnar på att kraftsamla inför de nya tågens ankomst senare under våren.7 juni 2010. KLT tar över ansvaret för tågtrafiken efter Östgötatrafiken. Samma dag tas de fyra nya itino-tågen i bruk på Tjustbanan. Östergötlands län bekostade ett, Kalmar län två och Västerviks kommun ett av tågen.2010-2021. 500 miljarder kronor satsas på infrastrukturprojekt där bland annat Tjustbanan ingår. Harald Hjalmarsson gissar att omkring 400-500 miljoner kronor krävs för att rusta upp Tjustbanan. Då kommer restiden Västervik-Linköping ändras från dagens en timme och 45 minuter till under timmen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om