I vår ska kommunens nioåringar testas

I vår ska landets tredjeklassare skriva nationella prov för första gången. De lärare VT pratat med tycker att proven är bra utformade, och att nioåringarna inte utsätts för någon orimlig press.

Ann Nilsson, Ewa Myhrén och Eva Nordström är positiva till proven. I förgrunden räknar Lizette och Emilia matematik.Foto: Ellen Kindstrand

Ann Nilsson, Ewa Myhrén och Eva Nordström är positiva till proven. I förgrunden räknar Lizette och Emilia matematik.Foto: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2008-11-03 00:07
Medan eleverna firat höstlov samlades över 200 lärare i veckan för att under en dag gå igenom hur de nationella proven ska genomföras. VT träffade Ann Nilsson, Ewa Myhrén och Eva Norström som ingår i en grupp som fått utbildning av Skolverket om de mål som satts upp i och med proven.Är det bra att låta nioåringar skriva nationella prov?
- Ja, om de används på rätt sätt, som en del i undervisningen som det är tänkt, och som ett stöd för eleverna för att de ska nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling, då är det positivt, konstaterar de.De känner sig nöjda med provens utformning, som minskar elevernas känsla av att det är just ett prov.- Proven är väldigt bra. Välgjorda, väl formulerade och beprövade. De är omgivna av små berättelser och sagor som väver in proven i ett sammanhang, säger Ewa Myhrén.De poängterar alla hur viktigt det är att man följer skolverkets instruktioner och använder proven på rätt sätt, för att inte eleverna ska känna sig pressade.- Det handlar ju väldigt mycket om hur de vuxna hanterar det här. Man ska inte introducera det som "idag är det prov!", man ska använda dem som ett arbetsmaterial. Om man lyckas med det ska barnen knappt märka att det är prov, säger Ann Nilsson.Tanken med de nationella proven är att man i ett tidigt skede ska upptäcka de elever som inte har tillräckliga kunskaper, för att kunna ge ett bättre stöd. I praktiken har lärarna redan i dag en uppfattning om vilka elever som behöver extra stöd, menar Ewa Myhrén:- Man vet ju generellt redan innan de här proven huruvida olika elever kommer att nå målen eller inte. Insatser är ju ofta redan insatta, men de resurser vi har får vi ju prioritera om, så att de barnen som behöver mest hjälp också får det.Trots det anser de att proven behövs för att lättare kunna avläsa elevernas kunskaper.- Det är långt till proven i årskurs fem. Därför har man fått konstruera egna kontroller fram tills dess, säger Eva Norström.- Kontinuerlig bedömning behövs ju i skolan, konstaterar Ewa Myhrén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om