I kväll går sista färjeturen
Stora hamnavgifter i Tallinn knäcker VV Lines ekonomi. Mermaid chartras ut.
Det blir sista turen. VV Line har beslutat att upphöra med trafiken på linjen Västervik-Tallinn.
I stället kommer Mermaid att chartras ut till DFDS och trafikera linjen Riga-Kiel.
- Vi är tvungna av företagsekonomiska skäl att vidta den här åtgärden för att vända resultatet, säger VD Bengt Nilsson.
- Det finns en stor efterfrågan på fartyg som Mermaid. Där har vi en chans att få in pengar, samtidigt som vi slipper ifrån en rad kostnader, säger Nilsson.
Rederiet är numera ägare till Mermaid.
Den största kostnaden för VV Line AB är hamnavgifter.
- De uppgår till 270000 kronor i veckan i Tallinn och Västervik. Vi har förhandlat hela hösten med hamnen i Tallinn men inte haft någon framgång.
- Det är inte fair play i den här branschen. Rederiet Tallink har betydligt lägre avgifter än vi, säger Bengt Nilsson.
När Mermaid lämnade Västervik på onsdagskvällen var fartyget fyllt till bristningsgränsen. Ett flertal lastbilar med släp blev kvar på Lucernakajen.
- Det hjälper inte att vi har fullbokat, det blir inte ekonomi. Jag måste visa ägarna svarta siffror.
Förhoppningen är att kunna återuppta trafiken längre fram.
- Det byggs en privat hamn i Beckerit, alldeles intill Tallinn. Den blir klar i maj-juni någon gång och kan vara ett alternativ.
Mermaid är utchartrad på ett halvår men VV Line kan ta tillbaka fartyget efter tre månader.
Linjen Nynäshamn-Ventspils trafikeras av VV Line med Fellow.
- Den kan vi inte chartra ut, den saknar hiss och tar bara hälften av Mermaids kapacitet, säger Bengt Nilsson.
Han tror inte att det ska bli några större problem att komma igång med trafiken längre fram, om det blir rimligare hamnavgifter.
- Det finns en otrolig godsvolym i Tallinn. Det är brist på tonnage. Men just nu går kostnadssidan inte ihop.
- Förhoppningsvis ska vi vara tillbaka under andra kvartalet nästa år.
Vad händer om andra intressenter dyker upp?
- Vi har ingen bad feeling, de är bara att gratulera i så fall.
Personalen på Lucerna har informerats och i januari ska det inledas MBL-förhandlingar. Ett tiotal berörs av att trafiken försvinner.
- Uppgifter finns kvar i Västervik eftersom personalen sköter administrationen och ekonomisidan för hela gruppen, säger Bengt Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!