De två största arrangemangen i Västervik, Visfestivalen och Hojrock har haft svikande besöksiffror i år medan Skärgårdsfestivalen har haft ungefär lika många besökare som under ett normalår. Det säger de arrangörer som VT pratat med.
Alla de tre arrangemangen figurerar i en väldigt väderberoende bransch och de många konkurrerande evenemangen - det är mycket runt om i landet som pockar på besökarnas uppmärksamhet - gör att det blivit svårare att nå fram.
Anders Lindström är evenemangsutvecklare och han är nöjd med sin första säsong.
Bland annat har han varit ansvarig för Skärgårdsfestivalen och för kringaktiviteter på Visfestivalen.
- Det har gått bra, tycker jag. Vi hade lite otur med vädret, bland annat under Hasselörodden, men det är svårt att råda över. Jag fick känslan av att det har varit ungefär lika mycket folk som tidigare. Eftersom vi inte tar entré är besöksiffrorna inte så precisa.
Anders Lindström säger att förnyelse är viktigt för framgång.
- Bland annat "Skärgårdsbrytet", armbrytningstävlingen under Skärgårdsfestivalen, blev lyckat och drog mycket folk.
Nu blickar man mot nästa år, en idé som finns är att koncentrera aktiviteterna mer och korta festivalen med någon dag. Ekonomiskt så gick Skärgårdsfestivalen runt, men hur mycket vet man inte ännu.
- Jag ska få exakta siffror snart, just nu utvärderar vi hela arrangemanget, säger Anders Lindström.
Peter Gustafsson arrangerar Hojrock och han berättar att det i år både finns lite positivt och lite negativt att reflektera över. Han pekar framförallt på vikten av att ha råd att marknadsföra sig tillräckligt mycket.
I år har Hojrock haft fler hojåkare som bott på campingen, cirka 3 000 stycken, men har samtidigt sett en minskning när det kommer till de som kommer enbart för konserterna.
- I år beror det mycket på artistvalen, det är vi medvetna om. Det är väldigt svårt att få de artister man vill, många är dyra och det måste passa in i mångas sommarturnéschema för att det ska bli av.
Peter Gustafsson säger också att den tuffa ekonomin drabbat alla, även Hojrock.
- Hela hojbranschen är i kris och det slår så klart mot oss också.
Han berättar också om att det är svårt att få de lokala aktörerna att också engagera sig i evenemanget, trots att det lockar mängder av köpstarka konsumenter till Västervik
- Det verkar inte som att man riktigt förstår att uppsvinget för restaurangerna och butikerna till stor det beror på arrangemanget under den här veckan. Det är runt 11 000 besökare, plus personer som bara vill vara en del av stämningen, som kommer. De spenderar i snitt mellan 3 000 och 4 000 kronor, per person.
- Vad blir konsekvenserna för den egna rörelsen om evenemanget inte skulle vara kvar?
Peter Gustafsson är redan igång och planerar för nästa års Hojrock.