Hurra - jag svävar!

Den lyser gul lång väg på gårdsplanen i Stensborg, Blankaholm. Anders Norlind har nyligen testat sin svävare. - Det var några nervösa ögonblick, men allt fungerar perfekt.

Instrumentpanelen i svävaren. Allt är inte riktigt klart, men nästan.

Instrumentpanelen i svävaren. Allt är inte riktigt klart, men nästan.

Foto: Anders Jacobsson

Västervik2011-04-08 00:00

Han säger det inte utan stolthet i rösten, för detta projekt har tagit sin tid och kostat mer än 1 000 arbetstimmar. Sedan kan man ju undra hur man får idén att bygga en egen svävare?

- Jag gillar skärgården och att fiska, blir det korta och lite överrumplande svaret.

Anders och hustrun Ingalill flyttade till Blankaholm från Linköping för sex år sedan. De ville närmare kusten. Anders sålde sin bil- och lackeringsverkstad och letade efter nya ställen. Huset i Stensborg var perfekt. Här kunde han bygga upp sin nya verkstad. Och det är nu som tankarna börjar dyka upp på en svävande farkost att använda i skärgården.

- Först byggde jag och en kompis en hydrokopter, men den blev inte så lyckad, och hade lite svårt att ta sig fram i töväder. Propellerljudet var dessutom öronbedövande högt. Det var då tanken dök upp på att försöka bygga en svävare.

Anders hade också sett och hört problemen som de fast boende i skärgården har med sina transporter under vinterhalvåret.

- Min förhoppning är att svävaren ska kunna användas i skärgården för de boende där eller för sommargästerna. Man hör ofta om problem att ta sig ut för att till exempel fixa vattenskador eller för att hålla snön borta.

Bakom sig har han tusen arbetstimmar och tusen problem som han tvingats lösa under färden fram till en färdig produkt.

-  Vi jobbade vidare på hydrokoptern och sedan har det rullat på, om än med många saker som har fått rättats till innan jag blivit riktigt nöjd.

För en tid sedan kunde han testköra svävaren. Han drog på för fullt i garaget. Och det blir ett ordentligt lufttryck bakom den åttabladiga propellern, som drivs av en kraftig V8-motor från en Roover.

- Det blev ett rejält tryck i lokalen, de stora garagedörrarna slog igen med en kraftig smäll.

Anders har ägnat stor tid åt att studera tekniken bakom svävare. Det gäller att få precis rätt balans så att farkosten inte blir fram- eller baktung.

- Annars går den inte att manövrera när den flyter fram på luftkudden.

Motorn som driver luftkuddarna och får den ca ett ton tunga svävaren att lyfta är en tvåcylindrig fyrtaktare, faktiskt bara på 20 hästar. Den driver propellern som piskar upp lufttrycket till ca 0,5 kg. Mer behövs inte för att få svävaren att lyfta 25 cm.

- Jag känner mig nöjd med allt fungerar. Min förhoppning är att den ska komma till nytta på olika uppdrag här i skärgårdsområdet, säger Anders.

Personligt

Namn: Anders Norlind

Ålder: 54 år.

Företag: Anders Lack&Plåt

Bor: Hus i Blankaholm

Familj: Hustrun Ingalill, utflyttad dotter och barnbarn

Läser: Mest deckare senaste tiden-

Favoritmat: Biffstek med lök

Kör: Buick -58 till fest och Passat till vardags.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om