Det har varit tufft för landets hotell under pandemin, i mars månad var 25 procent av landets hotellrum uthyrda jämfört med 61 procent samma månad 2019, enligt Stockholms handelskammare.
– Beläggningen följer restriktionerna, svensken är ett lydigt folk, säger Per Johansson.
Han berättar om avbokningar i april och maj i fjol, då reserestriktioner gällde.
Men sen vände det.
– Vi hade väldigt bra beläggning från första juni fram till oktober. Sett över året har vi klarat oss ganska hyfsat, säger Per Johansson som uppskattar hotellet tappade cirka 20 procent av logibeläggningen under pandemin.
– Men sen finns det andra problem. Översatt i pengar handlar det om riktigt stora tapp.
Även Västerviks stadshotell hade en bra sommar, trots att man under året haft 19 procent lägre beläggning.
– Sommaren var "med beröm godkänd", även om vi inte hade lika hög beläggning som året innan, säger hotelldirektör Stina Porsgaard.
– Och vi hade det bra ända fram till oktober. När andra vågen kom störtdök det igen.
Samma sak gäller Slottsholmen, men eftersom hotellet är så pass nytt finns det ingen beläggningsstatistik att jämföra med.
– Men något som är lite intressant, och som skiljer oss från andra hotell, är att vi inte har sänkt priset på våra hotellrum. Jag tror inte att folk har blivit fattiga, de har snarare blivit rädda och de blir inte mindre rädda om vi sänker priserna, säger Leif Karlsson, operativ chef på Slottsholmen.
Per Johansson lyfter fram vikten av att investera under pandemin, förutsatt att man som företagare har den möjligheten.
– Det gäller att vara förberedd när vindarna vänder. De som har förberett sig bäst klarar sig bäst, och nu när det inte går att resa som förr har Västervik världens chans. Det gäller att ta tillvara på situationen, säger han och fortsätter.
– Stockholm är vår största marknad. Där finns det hur mycket bokningar som helst som ligger och väntar.
Han berättar att Gränsö har byggt ut sitt orangeri och även investerat i spaanläggningen under året. Dessutom har ny personal rekryterats.
Stadshotellet har också investerat. I maj slår en nyrenoverad restaurang upp portarna.
– Vi har också satsat på vår personal och bland annat pratat igenom hur vi hanterade första tiden under pandemin. Det gjorde att vi var väl förberedda när andra vågen kom, säger Stina Porsgaard.