Hot Rod-kulturen uppstod efter kriget

Öppna amerikanska bilar så kallade roadsters är upphovet till namnet Hot Rod. En Hot Rod är alltid ombyggd men ska ha sitt tillverkningsår före 1949.

Ford Phaeton -33. Stefan Johansson har rustat upp den minutiöst med ny inredning och sufflet. Har rullat sedan 2003.

Ford Phaeton -33. Stefan Johansson har rustat upp den minutiöst med ny inredning och sufflet. Har rullat sedan 2003.

Foto: Anders Jacobsson

Västervik2011-05-11 00:00

Hot Rod-kulturen uppstod efter andra världskriget. De amerikanska soldaterna hade sett Morgan, MG, Ferrari och andra små och lätta sportbilar i Europa. De började modifiera gamla bilar för att få dem snabbare och med större körglädje.

Från början handlade det mest om gamla T-Fordar. Bort med onödiga karossdelar som skärmar och motorhuvar, allt för att få ner vikten. Hjulupphängningen modifierades och de gamla motorerna trimmades.

Det krävde i sin tur bättre bromsar. Ännu fanns inga större bilar att plocka motorer från. Men biltillverkarna i Detroit skulle senare bli inspirerade av Hot Rod-trenden med nya snabba muskelbilar utrustade med V8-motorer.

Under 70-talet började replikakarosser i glasfiber att dyka upp. Bilar började byggas så att de blev bekvämare, exempelvis med luftkonditionering. Så myntades begreppet Street Rod. En annan inriktning är Resto Rod.

De svenska Hot Rod-entusiasterna har en egen organisation, SSRA, Swedish Street Rod Association.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om