Hoppet lever för Tjustbanan

Efter onsdagens möte med både Kalmar och Östergötlands regionförbund, landsting och berörda kommuner var alla överens om en sak: Vi måste satsa på länets tågtrafik.

Västervik2007-02-08 00:25
Det glada beskedet hade Regionförbundets i Kalmar län ordförande Leif Larsson efter mötet.
- Vi behöver behålla och utveckla båda våra järnvägar för att kunna få till stånd en regionförstoring, säger han.
Det här var ett gemensamt ställningstagande från både Regionförbundet i Kalmar län och Östergötlands läns regionförbund, Östsam.
- Nu har vi satt ihop en arbetsgrupp och ska arbeta med att ta in underlag för vårt fortsatta arbete, säger Leif Larsson.
Men trots att alla berörda är överens om att det måste till en satsning på tågen är inte Tjustbanans öde avgjort.
- Besluten är inte fattade ännu och risken är långtifrån borta. Men det är vår klara ambition att vi ska kunna behålla tågtrafiken, säger Leif Larsson.

Även Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson var positiv efter mötet.
- Ingen var negativt inställd till att gå vidare med projektet och det känns bra att kunna jobba med frågan offensivt igen, säger han.
Att etablera en busslinje i stället för tåget ser han inte som ett alternativ.
- Det ser vi ju nu, när inte tågen går åker man personbil. Vi behöver Tjustbanan, säger Harald Hjalmarsson.
- Nu hoppas vi kunna komma igång och bygga nya Tjustbanan 2009.

Främst är det då sträckan Åtvidaberg-Linköping som det gäller. Upprustningen här ska leda till att restiden Västervik-Linköping förkortas med 20 minuter, men även restiden på Stångådalsbanan kommer att förbättras eftersom båda tågen går på samma bana den sista biten till Linköping.
Hur allt detta ska finansieras är ännu inte helt klart eftersom de 250 miljoner som finns inte kommer att räcka.
- Vi ska gemensamt titta på vilka möjligheter som finns. Men för att förkorta restiden på det sätt vi vill göra kommer det förmodligen att krävas det dubbla beloppet, säger Leif Larsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om