Hon prenumererar på bilen
Lena Wetterström kör bilen som inte går att köpa i Sverige. Toyota Aygo kan man nämligen bara prenumerera på. För en fast månadskostnad ingår allt utom drivmedel och bilskatt.
Prenumerant. En helt ny bil i två år för en fast månadskostnad. Det är Toyotas sätt att nå ut till unga bilister med den nya modellen Aygo. Lena Wetterström är 22 år och har "sin" Aygo sedan i mars i år.Foto: Leif R Jansson
Foto:
Att prenumerera på en bil är en svensk uppfinning. Det var svenska Toyota som lanserade idén förra året.
Företaget valde helt enkelt att inte erbjuda den lilla Aygo till försäljning i Sverige över huvud taget. Enda sättet att komma över den är att prenumerera.
- Vi måste förnya oss i bilbranschen. Om trenden går mot att allt fler ser bilen som en funktion snarare än en statuspryl så måste vi ju också börja erbjuda bilen på det sättet, säger marknadschefen Bengt Dalström.
Tjänsten har marknadsförts ganska försiktigt, eller snarare med låg budget. Ryktet sprids muntligt och på nätet.
Lena Wetterström är 22 år och bor i Stockholm. Hon prenumererar sedan i mars.
- Det var pappa som hörde talas om det och sedan kollade jag på Internet. Jag tyckte att det var klockrent för mig, hela idén passade så bra, säger hon.
Hon prenumererar på sin Aygo i två år till en kostnad av 2 350 kronor i månaden. Exakt hur mycket bilen kostar beror på vilka tillval man gör.
- Jag valde inte den billigaste, men inte den dyraste heller. Jag ville ha lite extrautrustning som att kunna koppla mp3-spelaren till bilstereon. Jag tycker att det är en ganska låg månadskostnad. Jag får inga överraskningar, jag vet exakt hur mycket bilen kostar hela tiden.
Lena Wetterström tog körkort för ett år sedan och har velat ha en bil sedan dess. Däremot har hon inte velat ha en alltför gammal bil.
- Dels går de sönder, man vet aldrig hur mycket man kommer att få betala för reparationer. Dels är de mindre säkra att köra, säger hon.
I månadskostnaden ingår all service, reparationer, besiktningskostnader, vinter- och sommardäck och försäkring. Den enda kostnaderna förutom prenumerationen är bensin och skatt. Dessutom betalar man 5 000 kronor i deposition när man hämtar ut bilen. Men de pengarna får man tillbaka sedan.
- Bara att slippa betala försäkring är en stor besparing för mig. För en 22-åring i Stockholm är det jättedyrt för en sådan här fin bil.
Prenumerationskonceptet är i första hand riktat till storstadsungdomar.
- Men det finns inga åldersgränser i erbjudandet, det är nog mera att vi tror att ungdomar hakar på det här först. Idén borde ju passa precis lika bra för alla som vill ha en mindre bil, säger Bengt Dalström.
Att det just är Toyota som lanserar en dylik idé är kanske ingen tillfällighet. Ser man på Bilprovningens statistik ligger Toyota ständigt i topp med sina modeller när det gäller minst fel. Kundundersökningar visar också att bilmärket har bland Sveriges mest nöjda kunder just på grund av bilen helt enkelt fungerar så bra.
- Den stora vinsten för oss sker snarast på sikt. Om vi inte erbjöd prenumerationen skulle vi få väldigt få av de här ungdomarna som kunder över huvud taget, för de köper helt enkelt inte nya bilar. Nu får de köra en Toyota i två år och förhoppningsvis gör det att vi får en bra relation med dem och sedan får dem som framtida kunder, säger Bengt Dalström.
- På ett mer filosofiskt plan känns det bra att bidra till att unga människor kör med säkrare bilar som påverkar miljön mindre. Det är varken bra för ungdomarna eller samhället att de kör i äldre, osäkra bilar som drar mycket bensin och renar avgaserna sämre.
Just nu har Toyota drygt 350 Aygoprenumeranter, men man räknar med betydligt fler under året.
- När jag fick min hade jag varken sett någon annan Aygo eller hört talas om den. Men under senaste månaden har jag sett rätt många i Stockholm. Kompisarna är nyfikna och folk pratar om det, helt klart, säger hon.
Konceptet har fått internationell uppmärksamhet också.
- Jag vet att flera Toyotaimportörer i Europa följer vårt koncept ingående. Trenden är ju den samma i hela världen och nya grepp som det här behövs. Jag är säker på att det här bara är början. Vi kommer att få se många nya koncept av det här slaget som gör det mer praktiskt och enklare att äga bil, säger Bengt Dalström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!