Homestyling får ordning på hemmet
Den nya trenden att styla sitt hem inför försäljning ökar explosionsartat och bara i höst har tre svenska böcker kommit ut med tips på hur man fixar upp bostaden innan försäljning.
Hallen är viktig. Det första intrycket är det viktigaste och en snygg och trevlig hall kan vara det som får husspekulanen att bestämma sig för köp. Här ser vi en hall som är rensad från allting onödigt. Allt löst ligger i korgar eller lådor och nya fräscha mattor ger rummet ett extra lyft.Från boken Homestaging av Sania Hedengren och Susanna Zacke
Foto:
Homestyling, eller homestaging, som det också kallas har funnits länge i USA och Storbritannien, men det är först nu det har fått genomslag i Sverige.
- Våra kollegor i större städer har använt sig av det under en tid men det blir mer och mer populärt även här i Västervik. Mycket tack vara alla heminredningsprogram på tv, säger Anna Jeansson, ägare till och fastighetsmäklare på Svensk fastighetsförmedling i Västervik.
- Vi brukar ge småtips och har även stått för konsultationer med inredningsarkitekt och vi kan erbjuda kontakter om kunden vill ha lite extra hjälp. Men för de flesta räcker det med en uppsnyggning. Det är inte så vanligt att man målar om eller gör några större förändringar, men i vissa fall kan det vara värt att göra en ytfinish. Det kan vara svårt att se igenom möblemang och färger. Även om det rationella säger att man inte ska bry sig om det så gör man det ändå.
Det allra viktigaste tycker hon är att man plockar undan så att det ser rent och snyggt ut, och gärna packar ner sådant man inte behöver.
- När vi tar bilder inför försäljningen tänker vi också mycket mer på det här än vi gjorde förr. För inte så länge sedan kunde det hänga smutsiga handdukar i badrummet, men det händer aldrig nuförtiden. sådant plockar vi undan, säger Anna Jeansson.
Hennes kollega Eva Thelin på Mäklarhuset Ge-Ge ha också märkt att kunderna blir mer och mer noggranna med styling inför försäljning.
- Än så länge är det ingen som har frågat efter tjänsten, men folk ser på stylingprogrammen på tv och blir mer och mer medvetna om hur viktigt det är, säger hon.
Hon tycker att det är positivt när kunderna kommer och frågar och vill ha hjälp med tips på hur de kan göra sin bostad mer attraktiv för försäljning.
- Det är ju större chans att man tycker om ett hus där det är ordning och reda. Vi märker skillnad i efterfrågan på husen där ägaren har tänkt på att ställa i ordning hemmet.
Och det finns en sak som både stylinghandböckerna och fastighetsmäklarna tycker är viktigare än allt annat. Nämligen det första intrycket. Därför börjar i alla fall två av böckerna med avsnittet om hallen.
- Vi människor går ganska mycket på känsla och jag tror att man är ganska omedveten om hur man reagerar. För många husköpare räcker det med känslan de får när de går in genom dörren, att man trivs redan när man står i hallen. Då blir det ofta ett bra köp och känslan är så stark att den håller i sig, säger Anna Jeansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!