Hojmärket för dem samman

Thomas Larsson är på plats på Hojrocks camping med sin mc-klubb Victory Club Sweden. Medlemmarna kommer från olika hörn av Sverige, men kärleken till hojmärket är deras gemensamma nämnare.

Thomas Larsson från Victory Club Sweden håller ett öga på klubbkamraternas hojar.

Thomas Larsson från Victory Club Sweden håller ett öga på klubbkamraternas hojar.

Foto: Ilkka Ranta

Västervik2013-07-25 17:02

Parkerade i en perfekt rad vid klubblägret står Victory-hojarna, vars utseende drar en och annan förbipasserandes blick till sig. Särskilt touring-modellerna med sin futuristiska och oblyga design får besökare att titta till lite extra. Märket är amerikanskt, såklart. Det enda som krävs för att få vara med i klubben är just att man äger en Victory-hoj.

Thomas Larsson är medlem och har åkt till Västervik ända från Uppsala. Tillsammans möttes klubbmedlemmarna i Småland för att åka gemensamt ut till Gränsö.

Thomas hänger i lägret med en kall öl i handen och som den Victory-fantast han är berättar han gärna lite om hojarna.

Victory Motorcycles har bara funnits i Sverige i fem-sex år. Själv har han ägt sin hoj i tre.

– Motorcykeln är fortfarande lite ovanlig, mellan 500 och 1 000 finns det i Sverige, säger Thomas.

En annan hojrockare vi möter känner till märket. Och enligt honom ska det vara en hoj på uppgång i motorcykel-Sverige.

Vad är det som är så speciellt med just den här hojen?

– Jag tycker såklart om designen, den har bra packning och så sitter man jäkligt bra på den, säger Thomas.

För tillfället är gänget utspridda över området. Någon solar, några badar, andra bara minglar. För Thomas är det tionde gången han åker på Hojrock. Minst.

– Det bästa är gemenskapen, och musiken förstås, säger Thomas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om