Högtryck på Mermaid

"Flera gånger har färjan varit fullbokad och vi har till och med haft väntelista".

I går eftermiddag körde över 50 enheter ombord på Mermaid och det är nära nog vad fartyget kan ta. Flera gånger senaste tiden har det också varit fullbokat. Foto: ANDERS STEINER

I går eftermiddag körde över 50 enheter ombord på Mermaid och det är nära nog vad fartyget kan ta. Flera gånger senaste tiden har det också varit fullbokat. Foto: ANDERS STEINER

Foto:

Västervik2002-10-10 06:00
Färjetrafiken mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland har startat bra och trafiken mellan Västervik och Estland har haft en gynnsam utveckling.
Så gynnsam så att färjan Mermaid till och med varit fullbokad ett par gånger den senaste tiden.
I går eftermiddag var det nära fullsatt igen. Hela hamnplan var fylld med lastbilar som skulle ombord.
Men VV-Line saknar en vd?
- I dag, torsdag, skall vi ha ett styrelsemöte där vd-frågan skall tas upp, säger styrelseordförande Bengt Nilsson. Vi skall bland annat diskutera vilken typ av vd vi vill ha.
Just nu fungerar Kaj Gustav Heidenberg som exekutiv vd.
- Jag tycker vi har en stark ledning med ålänningen Heidenberg och med marknadschef Claes Ebersson som sitter i Nynäshamn, säger Bengt Nilsson.
Kan inte Heidenberg bli vd?
- Han vill inte utan är nöjd med de uppgifter han har.
Under en tid tidigare i år fungerade Per Axel Fridolfsson som vd?
- Han har återgått till sitt ordinarie arbete på annat företag.
- Fridolfsson var aldrig anställd av oss utan var en inhyrd konsult-vd, förklarar Bengt Nilsson.
Trafiken mellan Nynäshamn och Ventspils har startat bra.
- Till skillnad mot när VV-Line startade trafiken mellan Västervik och Ventspils så hade vi en ordentlig kundstock från början. Och vi har lyckats bra med att fånga upp trafiken på Stockholm.
Sex turer i veckan blir det till Ventspils och linjen trafikeras av två färjor. Mermaids systerfartyg och m/s Fellow.
- Överfarten tar ca 10,5 timmar. Något man kanske inte tänker på är att närmaste vägen mellan Ventspils och Sveriges fastland är till Nynäshamn, säger Bengt Nilsson.
En trygghet ser Bengt Nilsson i att Finn-Lines gått in som delägare.
- De är mer professionella än vad vi har varit.
Västervikstrafiken rullar på och i går hade Mermaid med sig ca 500 lastmeter från Estland och på förmiddagen i går räknade man med över 600 meter till returresan på kvällen.
- Det betyder ca 35 enheter och det är bra, säger Bengt Nilsson.
Det skulle bli bättre än så.
- Vad jag förstår så är det 51 enheter hittills, sa Per-Olf Andersson som var en av tjänstgörande poliser på hamnplan i går eftermiddag.
- Kul att det händer något här och trafiken har varit intensiv senaste tiden.
Linjen har till och med haft toppar på 1100 meter fördelade på 65 enheter.
- Då är färjan full och har inte plats med fler. Vi har till och med haft väntelista, säger Bengt Nilsson.
Trafiken från Västervik går just nu till Paldiski som ligger ett stycke utanför den estniska huvudstaden Tallinn.
Det beror på att stora ombyggnadsarbeten pågår i Tallinns hamn.
Hur är det med farledsavgifterna som VV-Line låg efter med i vintras?
- Nu är det lugnt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om