Högtflygande 40-åring jubilerar stort

Ett mindre rött och vitt plan tankas ena stunden för att kort därefter vara på väg rakt upp i luften. Trots att Västerviks flygplats är relativt liten råder det febril aktivitet på flygplatsen som nu firar 40 år.

Björn Blomstrand har arbetat som flygplatschef sedan 1999 och tycker att alla dagar ute på flygplatsen ser olika ut.

Björn Blomstrand har arbetat som flygplatschef sedan 1999 och tycker att alla dagar ute på flygplatsen ser olika ut.

Foto: Staffan Eliasson

Västervik2010-07-29 14:00
På Västerviks flygplats är det liv och full rörelse. Från flygtornet hörs ett sprak och sedan en röst som säger att han är redo för att starta. Rösten tillhör Peter Wraa från Danmark som precis ska bege sig ut på en övningsrunda inför tävlingen Nordic aerobatics som är mellan torsdag till och med lördag. Propellern startar och en liten stund senare är han uppe i luften och gör diverse konster som ser mer eller mindre farliga ut. Mycket har hänt sedan 1970 då Västerviks flygplats öppnades. Flygplatsen, som i dag ägs av Västerviks kommun, började sin bana genom Bengt Skyllermark som ansökte om att få bygga en flygplats vid Mommehål. Flygplatsen började byggas och 1970 stod den klar, redo för trafik. Det första flygplanet att lyfta från flygplatsen var ett twin otter som kunde ta cirka 15 passagerare. Från flygplatsen kunde passagerarflyget ta sina passagerare vidare till större flygplatser som exempelvis Arlanda. Under 15 år var flygplatsen en trafikflygplats men 1985 blev den nedklassad till en allmän flygplats. Björn Blomstrand, flygplatschef sedan 1999, förklarar den största skillnaden mellan en trafikflygplats och allmän flygplats. - På en allmän flygplats förekommer inte någon instrumentflygning. Med detta menas att man inte kan landa i dåligt väder eftersom man inte har en instrumentbräda att navigera efter. Genom åren har flygplatsen inte bara använts för trafikflyg och privatpersoner utan den har även använts till en del samhällsnyttiga ändamål. Under 1970-talet fanns det bland annat en av världens största helikoptermodeller, Sikorsky S-64, som användes till att lyfta kraftiga stolpar till kraftledningar. Mellan 1970-85 fanns det även en polishelikopter stationerad. En av hangarerna på flygplatsen byggdes enbart för polishelikoptern. I dag sker det cirka 300 landningar i månaden. De flesta är privata som flyger till Västervik men det förekommer även viss taxitrafik. Björn berättar att det även förekommer kommersiellt flyg som polis och viss helikopterflygning. Under de 40 år som flygplatsen har funnits har det varit trafik nästan dagligen och så även denna dag. Vid flygledartornet hörs åter ett sprak och Peter Wraas röst hörs. Han är redo för landning. Någon minut senare flyger han förbi och landar tryggt på den 800 meter långa landningsbanan efter sin fartfyllda övningstur.
Så firas jubileet
Under torsdag-lördag är det mästerskapen i Nordic aerobatics. Det är en tävling där man gör olika konster med ett flygplan uppe i luften. De tävlande kommer från Sverige, Norge, Finland och Danmark och man tävlar i tre olika klasser. Tävlingen inleds under torsdagen och det är cirka 20-30 flyplan som kommer att delta. På lördag avslutas tävlingen med en flyguppvisning med anledning av att flygplatsen firar 40 år och Västerviks flygklubb firar 45 år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om