"Högbåtsman" Ahlander berättar om Ostindienäventyret Götheborg

Björn Ahlander titulerar sig gärna "Högbåtsman". Det innebär att han är den som har ansvaret för segel och master på ett segelfartyg. I Björns fall har fartyget under de senaste 13 åren haft namnet Ostindienfararen Götheborg.

Björn Ahlander med "Skeppsboken" som berättar om livet ombord på en Ostindienfarare.Foto: lena  Pettersson

Björn Ahlander med "Skeppsboken" som berättar om livet ombord på en Ostindienfarare.Foto: lena Pettersson

Foto: Lena Pettersson

Västervik2010-03-27 06:41
- Jag kom med i detta fantastiska projekt på ett tidigt stadium. Som gammal sjöman var det inte svårt att bli entusiastisk.- Ostindienfararen Götheborg förliste i inloppet till Göteborg 1745 efter sin tredje resa till Kina och glömdes bort till 1986 när några marinarkeologer återfann henne. Först tänkte man bygga en modell, men någon tillräckligt tokig person föreslog att man skulle bygga i skal 1:1. Skeptikerna var många och det har inte saknats svårigheter under byggets gång. Flera gånger har projektet stannat upp i brist på pengar och konkursen har varit nära, men på något vis har det alltid löst sig. Björn Ahlander vill särskilt framhålla alla göteborgare som skänkt material, tid och pengar för att få se "sitt fartyg" sjösättas. Man har strävat efter att bygga helt enligt originalet. Det har krävts mycket forskning och flera dykningar till det sjunkna vraket där man tagit reda på delar som ritats av för att sedan sättas tillbaka igen. - Vi har också bärgat varor. Massor med porslin, varav 300 hela pjäser och så har vi tagit upp 250 år gammalt te som legat i förseglade lådor. Det bjuder vi särskilt fina gäster på. Sjösatt blev Götheborg 2005. Den första resan, som tog två år, gick förstås till Kina. Man fick segla den väg som de ursprungliga fartygen tog för att dra nytta av vindar och strömmar längst kusterna. På 40 dygn hade man bara två andra båtar i sikte. Björn seglade med de första sex månaderna för att sedan gå ombord igen när fartyget närmade sig Kina.Mottagandet de fick vid ankomsten till staden Guangzhou (tidigare Kanton) kan Björn prata länge och hänfört om. - Staden hade kostat på motsvarande 200 miljoner för att det skulle ske med pompa och ståt. Två kinesiska journalister hade varit ombord under hela resan så Götheborg var ett känt fartyg redan vid ankomsten. -  Som svenskar så hade vi ett gott rykte som handelspartner till Kina under den tid som Ostindiska kompaniet var som mest aktivt under 1700-talet, och det har vi haft nytta av nu. Då lastades stångjärn och trävaror som skeppades till södra Europa för att där bytas mot silver, som var den vara som kineserna främst ville ha. I utbyte tog vi hem porslin, siden och te. Ostindiska kompaniet räknas som ett av de företag som varit mest lönsamt någonsin i Sverige. Det avspeglar sig än i dag i Göteborg där bland annat Sahlgrenska sjukhuset och Chalmers tekniska högskola grundades med donerade vinstpengar. Nästa resa som planeras med Götheborg är en färd till Stockholm.- Det ska visst bli något bröllop där uppe i sommar, säger Björn, och då ska vi vara med och skjuta salut. Anledningen till Björn Ahlanders besök i våra bygder är att han på fredagskvällen var inbjuden till Vråkabygdens byalag för att berätta om sin resa.
Götheborg
Tremastad fullriggareByggd: 1995-2005Längd: 47,54 meterBredd: 10,84 meterAntal segel: 25Segelfri höjd: 47 meter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om