Höga bensinpriser, en nationell orättvisa

Talesmannen för bensinskatteuppror.se, Kenneth Winsborg, gör i dag en jämförelse mellan bensinkostnaderna i Sverige och USA.

Skribenten jämför USA:s och Sveriges bensinpriser. Foto: Scanpix.

Skribenten jämför USA:s och Sveriges bensinpriser. Foto: Scanpix.

Foto: Ingvar Karmhed / SvD / SCANPIX

Västervik2008-10-24 00:06
Den amerikanska valrörelsen uppmärksammas mycket i svenska medier. Det är helt naturligt eftersom USA är den största supermakten i dag och USA har ett enormt inflytande över hela världen. Vad USA gör har stor betydelse även för Sverige. Mycket av den utveckling som sker i USA brukar komma till Sverige med några års fördröjning. Men allt eftersom världen krymper blir avstånden mindre - även tidsmässigt.Nu kretsar debatten och det svenska intresset kring presidentkandidaterna. Demokraternas kandidat är Barack Obama och hans kandidat till vice presidentposten heter Joe Biden. Republikanerna ställer upp med John McCain och som vice presidentkandidat har han det nya stjärnskottet Sarah Pallin. Även om Sverige och USA i väldigt många avseenden liknar varandra så finns det mycket som skiljer.Så vill till exempel ingen av presidentkandidaterna höja bensin- och dieselskatten. Detta trots att den amerikanska skatten är cirka tiondelen av den svenska. Ingen av dessa ledande politiker vill plåga det amerikanska folket - de anser det vara otänkbart att höja bensinskatten så att literpriset blir 7 kronor litern.Det är mycket intressant att jämföra denna inställning med hur svenska politiker behandlar det egna folket och vad man är beredd att utsätta sina medborgare för. Sverige är ett utpräglat glesbygdsland och medelinkomsten och hushållens köpkraft är lägre i Sverige än i USA. Ändå finns det inte en enda riksdagsledamot eller regeringsledamot som kan tänka sig att sänka bensin- och dieselskatten så att literpriset kommer ner till 7 kronor litern.Bensinskatt är ett mycket orättvist sätt för ett samhälle att finansiera sina gemensamma utgifter. Hög bensinskatt är en försumbar utgift för höginkomsttagarna och folk som bor i tätort med god tillgång till skattefinansierad kollektivtrafik. Men hög bensinskatt är förödande orättvist mot låginkomsttagare som är beroende av bilkörning för att livet skall fungera.I USA, med 140 miljoner bilar, är bensinpriset cirka 6 kronor litern, inklusive alla skatter. I glesbygdslandet Sverige, med 4 miljoner bilar, är literpriset närmare 12 kronor. Det är väl onödigt att påpeka att vi lever med samma världsmarknadspris, det vill säga lite drygt 3 kronor litern för råoljan, så skillnaden mellan 6 och 12 kronor är hemmasnickrad svensk specialbestraffning av bilberoende glesbygdslåginkomsttagare. Gigantekonomier som Kina och Indonesien säljer bensin och diesel till sina medborgare under världsmarknadspriset. I Kina nyregistreras fler bilar varje år än vad som finns totalt i Sverige.Varför skall vi svenskar straffas på detta sätt? Det är en oerhörd orättvisa mot de svenska bilisterna. Denna skattepolitik kan inte på något sätt rättfärdigas. Det är en ren rovdrift på vanliga svenskars välfärd och möjlighet att klara sin vardagsekonomi. Om Reinfeldt, Borg, Sahlin och de andra höjdarna vill att Sverige går före i miljöarbetet kan de börja med att frivilligt betala avgifter på sina resor - men med sina egna skattade pengar.Att slå sönder den ensamma lågavlönade mammans ekonomi med idiothöga transportskatter på nödvändiga resor gynnar inte ens miljön, det skapar bara orimliga klassklyftor och nationell orättvisa.
Debatt
Kenneth Winsborg är talesman för bensinskatteuppror.se.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om