Det vet Herbert Paalberg, järnvägsentusiast och tågförare.
Den 28 november publicerade VT en bild från järnvägshållplatsen Hjortekrog 1953. Där undrade vi när hållplatsen las ner. Nu vet vi.
Det var inte bara Hjortekrog som slutade vara hållplats i maj 1964, utan också Hjortenbaden. Mommehål och Almviksby. Det skedde i samband med att banan breddades till normalspår. Mellan 1879 och 1964 var det smalspår mellan Västervik och Åtvidaberg.
- Linjen återinvigdes den 1 december samma år vid en ceremoni med bandklippning på Gamleby järnvägsstation, berättar Herbert Paalberg.
- Någon riktig station var det aldrig i Hjortekrog utan bara en hållplats. Från hållplatsen gick det också ett stickspår in till en grusgrop i närheten, där man hämtade grus.
I artikeln står det att hållplatsen låg i närheten av restaurangen, men det stämmer inte riktigt. Där låg i stället hållplatsen Hjortenbaden. Hållplatsen Hjortekrog låg en dryg kilometer norrut, precis vid norra spetsen av sjön Hjorten.
På den tiden fanns inte den nuvarande E22 utan landsvägen, som till viss del finns kvar, gick på andra sidan järnvägsspåret. Precis vid Hjortekrogs hållplats svängde vägen. På en karta från 1944 ser det ut som om den nuvarande E22 från och med Hjortekrog och norrut en bit följer den gamla landsvägen.
Bilden från Hjortekrog väckte också minnen hos Gun Sköld i Västervik. Hon berättar om en tidigare föreståndare på Hjortekrogs hållplats.
- I slutet av 40-talet var det Erik Bodelsson som skötte hållplatsen, och han hade först hjälp av sin syster. Han gick i pension i början av 50-talet. Efter det kom Gudrun Johansson dit.
- Järnvägsspåret gick över landsvägen och varje gång det kom tåg fick man fälla bommarna manuellt. När tåget lämnat stationen innan ringde man därifrån och sa till, berättar Gun.