Hjorted får ny ambulans

Hjorteds beredskapsambulans är räddad. Den har hittat sin plats hos Bo Ellergren och hans mopedmuseum, som snart öppnar för säsongen. - Det har varit kul att göra den i ordning och att den är i så fint skick, säger Bosse.

DKW Hummel fårn 1965. Designens seger över förnuftet?

DKW Hummel fårn 1965. Designens seger över förnuftet?

Foto: Anders Jacobsson

Västervik2011-04-28 00:00

Men han framhåller genast det jättejobb som hustrun Pamela gör. Hon har fixat montern med dockorna och originaluniformerna. Den finns på ena gaveln, väl synlig från vägen. Pamela ser också till att själva museet har fått en design som ständigt får beröm av besökarna.

- Nej, det är inte bara gubbar som tycker det är roligt att komma in. Damerna tittar gärna i de gamla veckotidningarna medan männen diskuterar cylindervolymer och ljuddämpare, säger Bo.

Det var Ove Johansson i Hjorted som tipsade om den gamla beredskapsambulansen som fanns undanskuffad i ett gammalt garage. Konstruktionen togs fram av krigsmakten under andra världskriget då däck och bensin var i stort sett omöjligt att få tag på. Konstruktionen består av två Monarkcyklar med en bår sammankopplad mellan cyklarna.

- Ambulansen var i förvånansvärt gott skick och gick att återställa helt. Sedan har vi fått tag i helt nya uniformer, modell -39 inklusive rock, byxor, skjorta, slips och kalsonger.

Bo och Pamela driver sitt mopedmuseum för femte året i rad. Här finns runt 100 olika mopeder och motorer från världens alla hörn och i olika färger och former.

- Vi satsar inte på att få fram så många objekt som möjligt. Jag vill ha de mest intressanta mopederna, samtidigt som vi vill visa dom i en rolig och väldesignad miljö, säger Bo.

Museet öppnar på valborgsmässoafton och håller i år öppet även under dagtid hela sommaren med start i mitten av juni.

- Vi har ökat öppettiderna och tror att vi får rekordmånga besökare i år. Men då får det inte vara tokvarmt hela sommaren. Förra året märkte vi en dip under värmeböljan. Vi får börja tipsa om badplatsen en bit bort härifrån.

I år har Bo skaffat fram ett tiotal nya objekt. Bland annat en DKW Hummel115 från 1965. En svulstig moped som aldrig slog igenom, men som nu är mycket värdefull.

- Designens seger över förnuftet, menar Bo.

Bland nyheterna märks också en Colibri från 1920. En hjälpmotor, en fyrtaktare med avgasventil och snarkventil på insuget, monterades på framhjulet på en vanlig cykel. En något framtung konstruktion som också gav problem med framgaffeln.

- Ursprungligen var det en belgisk motor på 500 ccm. Men firma Emil Jern i Gävle klöv i princip motorn i fyra delar på var och en 125 ccm.

Colibrin och de övriga rariteterna väntar nu på att få visa upp sig. Ett besök som väcker nostalgikänslorna från den tid då mopederna och motorcyklarna gjorde sitt intåg i det svenska folkhemmet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om