– Det är nog 21:a eller 22:a gången på Almedalsveckan för mig. Det kommer att vara 30 000 här, men man märker hur närvaron har minskat efter pandemin och mordet på Ing-Marie Wieselgren 2022. Säkerheten är hög. Man uppmanar folk prata med polisen om det står en lämnad väska någonstans, berättar Harald Hjalmarsson.
Att övertyga regeringen att skjuta till pengar till Campus Västervik är målet, när han deltar i seminariet på onsdagseftermiddagen.
Campus Västervik lanserade idén Nya Vägar 2013. Att det med statligt ekonomiskt stöd ska gå att läsa högre utbildningar på distans, Norrlandsmodellen.
Hjalmarssons beräkning går ut på att 800 studenter i Västervik får 30 000 kronor i statligt stöd - 24 miljoner.
– Idag har vi inget alternativ. Kommunen måste finansiera utbildningarna, annars skulle vi inte ha den arbetskraft vi behöver. Utan Campus Västervik skulle vi inte ha vårt sjukhus, kan jag påstå.
Han säger sig ha varit nära att få med den förra regeringen på förslaget. Nu hoppas han att utbildningsdepartementet och regering kommer att korrigera fördelningsbeslutet, under nuvarande mandatperiod.
Flera högskolor samarbetar i uppropet Nya Vägar.
– Det finns bara vinnare. Det är samma pengar. Universiteten får fler studenter, vi får kompetent arbetskraft och kan lägga pengarna på barn och ungdom där det finns stora behov, säger Hjalmarsson mellan sina seminarier.
Västervik strävar efter tillväxt och vill bli fler. Det är svårt att hitta arbetskraft när nya jobbtillfällen skapas (senast Windy och Kriminalvårdsanstalten).
– Därför tycker jag att regeringen tänker fel när man begränsar arbetskraftsinvandringen, säger Harald Hjalmarsson.
Han ska även delta i paneldebatter om elektrifiering av fordonsflottan och om besöksnäringen.
Han konstaterar också att den nya upphandlingen av Gotlandstrafiken inte innebär någon förändring. Alina Shipping, dotterbolag till Destination Gotland, kör vidare med samma svenskflaggade fartyg och samma personal.
– Danska Molslinjen med sina miljövänligare katamaraner var långt framme som utmanare, men drog tillbaka sin kandidatur. De hade passat Västervik med närmaste överfarten och kort inlopp, säger Hjalmarsson.
Västervik är kvar som reservhamn på södra Gotlandslinjen från Oskarshamn.
– Jag är fortfarande optimist för att vi ska få tillbaka sommartrafiken till Västervik, i så fall genom den allt starkare miljöfrågan med katamaraner, om man kan hitta rätt tonnage. Det är inte osannolikt.