Butiksägaren Helena Schollin beskriver sin nya butik som något likt ett showroom, där sortimentet visas upp i liten skala på ovanvåningen och resterande produkter förvaras nedanför i lokalens 150 kvadratmeter stora lagerutrymme.
– Många vet inte om att vi fortfarande finns kvar i minst lika stor omfattning som tidigare, säger Helena.
Sedan butiken flyttade har Helena och hennes kollegor fått många uppskattande kommentarer, berättar hon. Men förändringen innebär även vissa svårigheter och personalen märker att alla inte förstår det nya konceptet. Helena förklarar att butiken till synes blivit mindre och att flera därför tror att även sortimentet minskats.
– Allt som fanns i den förra, mycket större, butiken finns fortfarande kvar, men bakom kulisserna, säger Helena.
Formbar bedrivs som både fysisk butik och webbshop. Den nya lokalen gör det enklare för Helena att kombinera arbetet med de båda butikerna.
– Tidigare behövde jag avsätta tid för respektive butik, men nu kan jag packa ordrar och sköta den digitala försäljningen, samtidigt som jag finns redo att möta kunderna som kommer in till mig här, säger Helena.
Att använda butiker som showrooms tror Helena kommer öka mer och mer, inte minst till följd av pandemin.
– Det har varit tufft att driva fysisk butik det senaste året. Det här är en bra lösning för att kunna fortsätta finnas kvar i stan, säger Helena.