Hårt slit på danskurs

Det ligger mycket träning bakom varje graciöst danssteg.

Djup koncentration råder när Kristina Svensson lär ut dansteknik och kroppskontroll under en intensivkurs i Västervik. Foto: MATTIAS AHLM

Djup koncentration råder när Kristina Svensson lär ut dansteknik och kroppskontroll under en intensivkurs i Västervik. Foto: MATTIAS AHLM

Foto:

Västervik2004-06-30 01:00
- Lyft-lyft-lyft     och så ner. Pannan i golvet! Långa, långa ben. Tänk gärna "allt det här tråkiga som vi gör på golvet     vad blir det när jag står?"
Längst in i tennishallen i Västervik, i en sal med mörkt, blankt parkettgolv och spegelvägg, ligger sex tjejer på var sin illrosa matta och lyfter ett ben i taget. Det är intensivkurs i dans.
Kursledaren heter Kristina Svensson. Hon bor i Stockholm, men befinner sig just nu i Västervik för att ge en tredagarskurs.
- Egentligen är jag lärare i svenska, säger hon. Det här med dansen är en av de saker jag håller på med. Jag frilansar som journalist också. Men dansat har jag alltid gjort.
Kristina Svensson visar, går runt och ser till att rörelserna utförs på rätt sätt, korrigerar och uppmuntrar. Långsamt, kontrollerat och metodiskt jobbar dansarna igenom hela kroppen. Ofta, ofta uppmanar hon tjejerna att känna kroppen.
- Som dansare behöver man en enorm medvetenhet om hur kroppen fungerar, säger Kristina Svensson. Man måste jobba från alla håll för att få rätt balans.
Träningen är ett tålamodsprövande och koncentrationskrävande slit. Den som drömmer om glitter och glamour, paljetter och stående ovationer måste bli gruvligt besviken, i alla fall på vardagen. Uppvärmning, teknik- och balansövningar tar upp större delen av det en och en halv timme långa passet     ja, större delen av en dansares danstillvaro över huvud taget.
- Ja, det brukar vara ungefär 45 minuter uppvärmning och teknik. Resten är steg och kondition, säger Johanna Rönnlund.
Johanna Rönnlund är danspedagog och vill gärna passa på att gå en kurs när tillfälle bjuds.
- Och som i alla sporter tycker jag att det är viktigt att komplettera med styrketräning, säger hon. Men en dansare måste tänka på att inte ta tunga vikter. Vi ska inte ha stora, korta muskler, utan långa och starka muskler.
Efter en dryg timme börjar tjejerna med något som liknar det åtminstone jag själv brukar tänka på när någon säger "dans". De samlas i ena hörnet av rummet, och två och två sveper de fram över golvet med långa steg. De avslutar med att snurra ett varv. Förvirring och spridda fniss utbryter när någon snurrar åt fel håll.
- Tappa inte takten bara för att ni snurrar, ropar Kristina Svensson. Och använd pliéerna, hörni, så att det inte blir stumt!
En plié är en knäböjning i någon av de fem fotpositionerna när man dansar balett, och det är balett som Kristina Svensson har ägnat sig åt allra mest. Hon hämtar många av sina teknikövningar och mycket av sitt tänkande därifrån.
- Men det viktigaste i dans är ändå uttrycket och känslan, säger hon. Tekniken kommer i andra hand. Det är ändå inte det man ser på scen, utan det man ser är de dansarna som bara är där.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om