Harrys sålt till konkurrent: "Spännande tider"

Harrys restauranger i Sverige är uppköpta av konkurrenten O'Learys. Franschisetagare Linda Åhman på Harrys i Västervik ser positivt på beskedet.

Harrys i Västervik är en av 20 franschiserestauranger i kedjan i Sverige som ingår i köpet.

Harrys i Västervik är en av 20 franschiserestauranger i kedjan i Sverige som ingår i köpet.

Foto: Ellinor Ljung

Västervik2021-04-07 11:37

"O'Learys har tecknat ett avtal om att förvärva över 94 % av aktierna i Harrys Pubar AB av nuvarande huvudägaren Christoffer Lundström med familj. Affären ska enligt överenskommelsen slutföras under andra kvartalet 2021 med ambitionen att skapa den största eatertainment-koncernen i Europa. O’Learys, med fler än 110 enheter runt om i världen, tar i och med förvärvet av Harrys, med över 20 franchise-restauranger i Sverige, en stark position när bolaget nu har två av Europas största eatertainment-varumärken i sin portfölj", skriver O'Learys i pressmeddelandet.

Harrys finns sedan länge i Västervik, men har haft det tufft under pandemin. I november stängde de två veckor på grund av smittorisken för personalen.

I början av mars gick också franschisetagare Linda Åhman ut tillsammans med flera andra krögare i ett nödrop om utökad coronahjälp. Nu ser hon O'Learys uppköp av Harrys Pubar AB som ett steg i rätt riktning för varumärket:

– Vi får se vad framtiden har att utvisa. Vi har spännande tider framför oss, säger Åhman.

Hur spännande det lär bli är ännu oklart, menar Åhman, restaurangen i Västervik nåddes först av information kring uppköpet under tisdagen. En sak är iallafall säkert: Harrys-skylten kommer vara kvar.

 – Harrys har gjort en resa de senaste åren mot att bli mer av ett svenskt brasseri. Vi kommer fortsätta i den andan och har som vision att Västerviksborna inte ska märka av någon större förändring. Det är inte på tal om att vår restaurang ska börja fyllas med tv-skärmar som ständigt visar sportmatcher.

Ägaren O'Learys hoppas på samordningsvinster, som kan stärka dem båda.

– Harrys har en stark ställning i Sverige och ett attraktivt koncept. Våra varumärken kompletterar varandra bra och även om båda verkar inom eatertainment-branschen har varumärkena två olika positioneringar i marknaden och olika målgrupper, säger Kenneth Lorentzen, VD på O’Learys Trademark.

O'Learys är en svensk franchisekedja som grundades 1988 i Göteborg, Sverige och som drivs av O'Learys Trademark. Idag har kedjan mer än 110 enheter över hela världen. 

Harrys är ett brasseri med svenska rötter, som startades i Falkenberg 1993 och finns idag på ett 20-tal orter i Sverige, däribland Västervik. Restaurangerna drivs av fristående franchisetagare, moderbolaget Harrys Pubar AB har sitt servicekontor i Göteborg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!