Hårdprioritering när tjälskadorna ska lappas

Tjälskadorna i år är värre än vanligt. Trafikverket tvingas nu hårdprioritera för att få ordning på i första hand de större vägarna.

Västervik2011-04-08 00:00

VT har tidigare berättat om tjälskadorna på framför allt de mindre vägarna, som på en del avsnitt till och med varit svårframkomliga. Stora hål och sprickor, kraftiga gupp och asfalt som brutits sönder har ställt till det för trafikanterna. Problemen var så stora att till och med varningsskyltarna för gupp och tjälskador tog slut hos Svevia i Gamleby.

Nu när det blivit varmare går en del sprickor ihop.

- Vi får i alla fall lättare att se omfattningen av skadorna. Rent generellt är det värre än på många år, säger Jonas Sjöholm, som på Trafikverket ansvarar för norra länsdelen.

Hur mycket extra jobb det blir och var insatserna kommer att koncentreras är därför svårt att säga. Men enligt Jonas Sjöholm tvingas man prioritera. Det blir de största vägarna som tas först. I de allra flesta fall blir det att laga och lappa där skadorna är mer omfattande.

- Med värmen blir läget bättre, vilket vi ser nu, men till sommaren ska vi ha åtgärdat det mesta, säger Jonas Sjöholm.

Trots den snörika vintern har tjälen gått extra djupt. Vägarna är särskilt utsatta eftersom snön plogas bort. Växlingar mellan extrem kyla och högre temperaturer gör att tjälen går djupare.

Störst risk

Vägavsnitt som består av mer eller mindre tjälfarligt material

Övergång mellan väg och bro eller väg och bergsskärning samt vid vägtrummor

Vägavsnitt med otillräcklig dränering

Större stenar under vägen som lyfts upp av tjälen - en process som kan pågå under många år innan den når ytan.

(Källa: Trafikverket)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om