Staden som fått sport och event att fungera tillsammans

Hur bygger man upp en fungerande eventverksamhet i en multiarena? I Lidköping vet man. Där är Sparbanken Lidköping Arena värd för ett tiotal arrangemang om året.

Mia Skäringer står för publikrekordet i Sparbanken Lidköping Arena. 6500 i publiken.

Mia Skäringer står för publikrekordet i Sparbanken Lidköping Arena. 6500 i publiken.

Foto: Jeppe Gustafsson

Västervik2023-06-12 11:30

– Publikrekordet har Mia Skäringer. Då hade vi en sittande publik på 6 500 personer, berättar Andrea Johansson, evenemangsansvarig på det kommunala bolaget Destination Läckö Kinnekulle AB.

Det är lätt att dra paralleller mellan Lidköping och Västervik. Båda är kommuner med runt 40 000 invånare. Båda har en ambition att öka sin besöksnäring över hela året.

Medan Västervik står i startgroparna för att bygga en multiarena, så står Sparbanken Lidköping Arena på plats sedan tio år.

undefined
Programledaren Farah Abadi under den tredje deltävlingen av årets melodifestival. Deltävlingen arrangerades i hallen i Lidköping.

Det finns en stor skillnad mellan planera i Västervik och arenan i Lidköping. Där bygger hallen på ett bandylag. Det betyder större dimensioner, och därmed en större maxpublik.

Vid match en publik på 5 400 personer, vid evenemang där innerplan kan användas kan man ta in uppemot 10 000 åskådare.

När vi ber Andrea Johansson peka ut några publiksuccéer räknar hon upp flera evenemang: Deltävlingar i Melodifestivalen, EM-kval i handboll, bomässor och VM i superenduro.

Ni körde alltså motorsport inne i hallen?

– Ja, det fick skottas in en hel del jord på betongplattan. Det var inte ett evenemang man kunde ha kört när det var bandysäsong, säger Andrea Johansson.

Det för oss in på en av utmaningarna med en kombinerad is- och eventarena. Hur ska idrotten och evenemangen samsas? Arenan används inte bara av elitlaget Villa Lidköping, utan även av klubbens ungdomsverksamhet.

– Vi har hittat bra samverkansformer med föreningarna som är verksamma i arenan. Vi har god förståelse för varandra.

undefined
Sparbanken Lidköping arena har funnits i tio år. Numera har man utöver idrott i arenan en eventverksamhet med ungefär tio evenemang om året.

Att ställa om från en bandyhall till ett annat evenemang kan ta några dagar. Man har investerat i ett särskilt eventgolv som läggs ut på isen. När golvet är lagt behövs som regel lite tid för att få upp temperaturen i hallen. Dessutom ska scen och teknik byggas. När evenemanget är över kan isen behöva prepareras innan det kan spelas bandy igen.

Det kommunägda bolaget är själv inte arrangör utan hyr ut arenan till andra arrangörer. Det betyder inte att man sitter passivt och väntar på hyresgäster.

– Vi har funnits i tio år så många arrangörer känner till oss, men vi söker nya evenemang och nya målgrupper så att vi arbetar med införsäljning också.

I dag ligger man på en nivå med runt tio evenemang om året.

Från hur stort område kommer publiken?

– Det beror helt på evenemanget. För en deltävling till melodifestivalen är många beredda att åka långt, men vi har andra evenemang som är rent lokala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!