Har Ledningsbolaget missat Regionförbundets prognos?
I sin prognos räknar Regionförbundet inte med någon ökning alls av arbetspendlingen mellan Västervik och Kalmar.
Däremot räknar man med en mycket stor ökning av pendlingen mellan Västervik och Linköping.
Regionförbundet tror också på en stor ökning av arbetspendlingen mellan Västervik och Oskarshamn.
En Västerviksbo som arbetspendlar till Linköping har knappast något intresse av att åka ännu längre i motsatt riktning när när/hon han ska gå till doktorn. I stället kommer de flesta att gå till doktorn i Linköping om möjlighet till detta saknas i Västervik.
- Genom att Västervik idag är en egen arbetsmarknadsregion blir ni oerhört sårbara vid företagsnedläggningar, säger Regionförbundets ordförande Anders Åkesson (c).
- Målet är därför att bland annat Västervik ska tillhöra minst två, tre arbetsmarknadsregioner. Detta låter sig göras framför allt genom en arbetspendling som får ta max 45 minuter i vardera riktningen.
För att pendlingstiden ska bli acceptabel vill Regionförbundet se en "rundare" region.
Regionförbundet tror att arbetspendlingen ökar markant med ett utbyggt Östersjöbanesystem. Både inom och till närliggande regioner, genom att lokala arbetsmarknader binds samman.
Östersjöbanan är bland annat järnvägarna mellan Västervik och Linköping samt mellan Linköping och Kalmar.
För att en önskvärd regionförstoring ska bli en realitet måste större delen av människorna i Kalmar län kunna:
- arbetspendla minst 60 km på 45 minuter. Med tåg kommer man minst 100 km på denna tid.
- nå närmaste högskoleort på ungefär en timme.
- resa över dagen till Stockholm, Göteborg eller Öresundsregionen.
- resa över dagen till Europas huvudstäder.
- välja på alternativa färdmedel.
- kommunicera via digitala, kraftfulla förbindelser.
När det gäller Västerviks kommunikationer vill Regionförbundet, förutom bredband, satsa på E22 och en modernisering av Tjustbanan, järnvägen mellan Västervik och Linköping.
- Länsgränserna får allt mindre betydelse, säger Anders Åkesson.
- Gick det att halvera restiden med tåg Linköping Västervik skulle ni få en stor inflyttning till Västervik.
- Åtskilliga människor med jobb i Linköping skulle bosätta sig i Västervik om bara resorna till och från arbetet inte tog så lång tid. Många skulle också kunna bo kvar i Västervik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!