Många bilister känner säkert igen den nervösa känslan som smyger sig på när man väntar på att bilen ska besiktas. Kommer den gå igenom? Blir den belagd med körförbud? För att minska den oron finns det några saker man kan kontrollera inför besiktningen.
Vi träffar Daniel Lundgren, stationschef på Carspect på Ljungheden i Västervik. Här jobbar han tillsammans med besiktningsteknikern Artan Cajani. En fullbelagd dag kan de två tillsammans besikta runt 46 bilar.
– Den absolut största anledningen till att man besiktar bilen är trafiksäkerhet. Sen är det viktigt att besikta ur miljösynpunkt också, så att man inte åker runt och läcker olja till exempel, säger Daniel.
Vad händer om bilen inte klarar besiktningen?
– Det finns tre alternativ. Du kan få det som kallas för tvåkryss, vilket innebär att du som ägare behöver åtgärda problemet direkt. Det här kontrolleras sedan vid nästa besiktning. Sådant man kan få tvåkryss för kan vara en halvljuslampa som inte fungerar, säger Daniel.
Han fortsätter:
– Sedan kan du få en tvåa. Det betyder att du måste åtgärda problemet direkt och sedan komma och ombesikta bilen inom en månad. Det här kan exempelvis gälla bromsarna, om de tar ojämnt.
– Det sista, och värsta som kan hända, är att du får körförbud. Då får du inte ens köra ifrån besiktningen, utan bilen får tas härifrån med en bärgare. Det händer inte ofta, men det händer. Körförbud kan man få om en fjäder gått av och riskerar att komma in i hjulet på bilen.
Vilka är de vanligaste orsakerna till att en bil inte går igenom besiktningen hos er?
– Det vanligaste problemet är belysningen, att man åker runt med trasiga lampor. Parkeringslamporna, framför allt. Sedan är det ganska vanligt att man har fel på bromsarna, och då är det främst parkeringsbromsen. Folk använder den inte ordentligt och då får den inte jobba som den ska, vilket leder till att den blir sämre och inte tar, berättar Daniel Lundgren.
I övrigt händer det ofta att någon har glömt att placera en varningstriangel i bilen, att man inte har tillräckligt med spolarvätska eller att torkarbladen är dåliga.
– Det är oftast de här slarvfelen, sånt som man kan kontrollera om man kan köra bil.
Till sist tipsar Daniel om att den som har avtagbar dragkrok ska kontrollera att den inte fastnat, då bilen kan bli underkänd om det här inte fungerar.