Hantverksfrågor dominerar hos konsumentvägledare
Många hör av sig till konsumentrådgivningen i Västervik för att få råd om hantverkstjänster. ? 40 procent av de samtal jag fått hittills har handlat om det, säger Anna Eng, Västerviks nya konsumentrådgivare.
? Det största problemet är att de flesta bara gör ett muntligt avtal om arbetet. Det är speciellt viktigt att skriva avtal. Ett muntligt avtal gäller visserligen, men om man kommer i tvist är det svårt att göra något eftersom det är svårt att bevisa vad som gäller, säger Anna Eng.
Hon är alldeles ny på sin post som konsumentvägledare i Västervik. Närmast kommer hon från ett arbete som utredare på Försäkringskassan i Västervik. Och hon har också arbetat inom Polisen.
? Det viktigaste med mitt jobb är att hjälpa och stärka konsumenten, som har en ganska svag ställning, särskilt i relation till större företag.
Även om större företag har ögonen på sig, menar hon att det oftare är lättare att medla i en tvist mellan en konsument och ett mindre företag.
Läs mer i morgondagens tidning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!