Hantverksfrågor dominerar hos konsumentvägledare
Många hör av sig till konsumentrådgivningen i Västervik för att få råd om hantverkstjänster. - 40 procent av de samtal jag fått hittills har handlat om det, säger Anna Eng, Västerviks nya konsumentrådgivare.
Skriftligt bäst. - Ett muntligt avtal gäller visserligen, men det är svårare att bevisa vad som gäller, säger Anna Eng, konsumentvägledare på Västerviks kommun.
Foto:
- Det största problemet är att de flesta bara gör ett muntligt avtal om arbetet. Det är speciellt viktigt att skriva avtal. Ett muntligt avtal gäller visserligen, men om man kommer i tvist är det svårt att göra något eftersom det är svårt att bevisa vad som gäller, säger Anna Eng.
Hon är alldeles ny på sin post som konsumentvägledare i Västervik. Närmast kommer hon från ett arbete som utredare på Försäkringskassan i Västervik. Och hon har också arbetat inom Polisen.
- Det viktigaste med mitt jobb är att hjälpa och stärka konsumenten, som har en ganska svag ställning, särskilt i relation till större företag.
Även om större företag har ögonen på sig, menar hon att det oftare är lättare att medla i en tvist mellan en konsument och ett mindre företag.
När man beställer en hantverkstjänst ska den som utför tjänsten automatiskt räkna in momsen i priset.
- Man ska alltid ses som en privatperson när man beställer en tjänst i sin egen bostad, säger Ulla Öhrn, tidigare konsumentvägledare som ska hjälpa Anna Eng att komma in i jobbet.
Avtalar man om ett fast pris är det det som gäller. Det får inte ändras.
- Ett ungefärligt pris kan dock ändras, men inte vara mer än 15 procent högre än vad som sagts, säger Ulla Öhrn.
Om det skulle bli något fel på tjänsten är det viktigt att reklamera så fort som möjligt.
- Man har givetvis tre års reklamationstid, men det är bra att reklamera så fort som möjligt, säger Anna Eng.
Ett vanligt fel som reklameras är felaktig avrinning i våtutrymmen.
- Om det rinner fel är det inte fackmannamässigt gjort. Då ska hantverkaren gör om arbetet, säger Ulla Öhrn.
Om du ska anlita hantverkare
Gör en skriftlig beställning. Blankett, så kallat RO-formulär, finns på www.konsumentverket.se
Kontrollera för säkerhets skull att moms är inräknat i priset.
Be att få se F-skattsedel.
Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört.
Se helst till att få prisuppgiften skriftligt. Om man kommit överens om pris kan det inte ändras i efterhand. Om prisuppgiften är ungefärlig kan priset höjas med högst 15 procent.
Reklamera om arbetet inte är fackmannamässigt utfört, resultatet inte stämmer med det överenskomna eller arbetet är försenat. Du kan kräva att fel åtgärdas, kräva prisavdrag om inget görs eller häva avtalet helt eller delvis.
När du anlitar en reparatör, näringsidkare eller hantverkare har du lagstadgat konsumentskydd, enligt konsumenttjänstlagen. Den innefattar exempelvis bilreparationer, målning, byggnationer och förvaring av lös egendom.
För mer information, se: www.vastervik.se (Konsument Västervik), www.kvo.se, www.arn.se
Kontrollera för säkerhets skull att moms är inräknat i priset.
Be att få se F-skattsedel.
Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört.
Se helst till att få prisuppgiften skriftligt. Om man kommit överens om pris kan det inte ändras i efterhand. Om prisuppgiften är ungefärlig kan priset höjas med högst 15 procent.
Reklamera om arbetet inte är fackmannamässigt utfört, resultatet inte stämmer med det överenskomna eller arbetet är försenat. Du kan kräva att fel åtgärdas, kräva prisavdrag om inget görs eller häva avtalet helt eller delvis.
När du anlitar en reparatör, näringsidkare eller hantverkare har du lagstadgat konsumentskydd, enligt konsumenttjänstlagen. Den innefattar exempelvis bilreparationer, målning, byggnationer och förvaring av lös egendom.
För mer information, se: www.vastervik.se (Konsument Västervik), www.kvo.se, www.arn.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!