Handlarna positiva trots lågkonjunktur

Enligt en barometer från Svensk Handel börjar lågkonjunkturen påverka konsumenterna. Men de handlare i Västervik som VT har talat med oroar sig inte.

Göran Lövefors är inte orolig för att bistrare ekonomiska tider ska påverka försäljningen. - Det kommer att handlas ändå, trots lågkonjunktur, säger han.

Göran Lövefors är inte orolig för att bistrare ekonomiska tider ska påverka försäljningen. - Det kommer att handlas ändå, trots lågkonjunktur, säger han.

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2008-09-16 00:06
Det talas om lågkonjunktur och bistrare ekonomiska tider. 30 procent av handlarna i landet uppger att konsumenterna har börjat fråga efter billigare alternativ i affärerna, enligt Svensk Handels handelsbarometer för september.Där skriver man också att räntehöjningar, i kombination med prisökningar på bensin och livsmedel, börjar påverka köpkraften hos konsumenterna och därmed handlarna, vars tro på utvecklingen i de egna butikerna ska ha sjunkit något. Men de handlare VT har talat med i Västervik är vid gott mod.- Vi upplever inte någon lågkonjunktur än, jag tror att folk tröstköper lite grann. Men i stället för att köpa en ny bil för 300 000 kronor kanske man köper en ny teve för 10 000 kronor, säger Göran Lövefors, ägare av Joeng.Han har jobbat i branschen i över 30 år och har sett både upp- och nedgångar.- Man vet ju inte vad som händer sedan, men jag oroar mig inte. Det kommer att handlas ändå, trots lågkonjunktur, säger Göran Lövefors.Hos Ogräs har man inte heller noterat någon förändring i kundernas köpbeteende.- Vi har inte märkt av någon skillnad på de två år vi har haft butiken. Men jag har hört från många andra i landet att det har varit en jobbig vår. Många butiker i Stockholm har gått i konkurs och jag har hört många som är rädda för att göra inköp, säger Christin Rampeltin, delägare i affären.På Intersport har delägaren Hans Gustafson inte märkt att kunderna håller hårdare i plånboken och frågar efter billigare varor.- Vi har hela spannet på våra varor, från billigt till det värsta. Vi märker inte att kunderna skulle handla mindre på grund av lågkonjunkturen, säger han.Butikens inköpsplanering har inte heller påverkats.- Men om lågkonjunkturen håller på i två, tre år får man kanske börja tänka på det, säger Hans Gustafson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om