Han tar gärna en tur på "den gamla damen"

När Anders Wahlberg, som är boende i Risebo utanför Loftahammar har tid och möjlighet tar han mer än gärna en liten tur tillsammans med "den gamla damen". Hon finns hemma på gården i Risebo sedan snart ett år tillbaka.

Damen.  Anders Wahlberg susande på "den gamla damen" efter en tur till Källvik och tillbaka till Risebo.

Damen. Anders Wahlberg susande på "den gamla damen" efter en tur till Källvik och tillbaka till Risebo.

Foto:

Västervik2006-07-27 00:25
"Den gamla damen" är en verklig liten pärla, en BMW motorcykel av årsmodell 1959.
Anders Wahlberg, för övrigt son till legendariska Gideon Wahlberg, är idag 68 år och pensionär sedan ett antal år. Han har under många år jobbat som röntgenläkare. Bland annat i Lund, Norrköping och Västervik. I Risebo strax utanför Loftahammar bor han och hustrun Gisela sedan många år, och tillsammans har de ett antal hundar, hästar och en hel del höns, men också "den gamla damen" och en god vän till henne.

Båda motorcyklarna är av märket BMW. Den ena är en R75/5, 1970 års modell. Den har 2 cylindrar, är på 50 hästkrafter och på 750 kubik.
- Den cykeln köpte jag i Västerås för bara tre månader sedan, och det är en riktig tiger, säger Anders då han visar sina ögonstenar.
"Den gamla damen" är en BMW R26 av 1959 års modell, alltså 47 år gammal. Den är encylindrig på 15 hästkrafter och på 250 kubik, och numera skattefri.
- Jag köpte den på Gotland i november 2005, berättar Anders.

Det var utan tvekan ett fynd, men med en del problem. Säljare av cykeln var en norrman som har sommarhus på Gotland. Cykeln har annars används hela tiden i Norge ända sedan den var ny. För tio år sedan kom den med till Gotland där den sedan dess stått still.
- Jag hittade just den här cykeln på BMW:s klubbsida, och slog till direkt då jag ansåg att det var ett fynd och det av en cykel som slutade tillverkas 1964. Väl hemma igen skulle det visa sig att hela elsystemet var totalt kass, vilket gjorde att jag fick beställa en hel del prylar direkt från Tyskland.

Tändsystemet är ett gammalt 6-voltsystem, vilket numera är totalrenoverat.
Men nu var inte det här det största problemet. Då cykeln var Norgeregistrerad blev jag först tvungen att tulla in den, för att kunna använda den här i Sverige, vilket inte var billigt.
- Jag lastade cykeln i en hästvagn och körde sedan till Norrköping för att få den intullad. Därefter till Västervik för att besiktiga den, vilket även föregicks av att jag var tvungen att väga den, inte heller det var speciellt billigt.
Det var med andra ord en omfattande process för att kunna få åka på "den gamla damen", vilken för övrigt kallades för "Gummikossan" i Tyskland sedan just den här modellen fick stötdämpare där bak i mitten på -50 talet.

- Numera blir det en åktur då och då. Inga längre turer, men det är en speciell känsla trots allt att åka på den här gamla härliga cykeln, Vill jag åka lite längre turer då blir det den lite större cykeln och där båda vårdas med verklig ömhet.
- Jag har annars haft flera andra motorcyklar genom åren och där det under en tid blev många resor på just mc mellan Uppsala och Loftahammar bland annat. Dessutom en del på underbara vägar i Norge, säger Anders Wahlberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om