Hamngatan ingår just nu i en utredning. Det är miljö- och byggnadsnämnden som gett samhällsbyggnadsenheten ett föreläggande om att utreda bullernivåer, vibrationer och luftföroreningar kopplat till trafiken på Hamngatan, efter klagomål på dessa från närboende.
En tidigare utredning, som gjordes 2018, visade på beräknade ljudvärden som låg i spannet 57–65 decibel ekvivalent ljudnivå. Naturvårdsverkets riktvärde är max 55 decibel.
I ett e-förslag om att öka trafiksäkerheten ger förslagsställaren nu exemplet att man skulle kunna placera ut en "avskiljande barriär som minskar Hamngatans bredd till 6 meter. [...] En smalare gata uppmanar till en lägre hastighet, förmodligen minskar även buller vilket förbättrar boendemiljön i området".
Samhällsbyggnadsenheten ska lämna över sin utredning till miljö- och byggnadsnämnden senast den 31 september. De håller med förslagsställaren och skriver:
"Att smalna av Hamngatan och skapa en cykelgata kan vara ett exempel av flera åtgärder som skulle kunna vara möjliga för att uppfylla eventuella framtida miljökrav".
När ärendet hanterade på det senaste kommunstyrelsesammanträdet blev beskedet avvaktande:
– Det är inte första gången vi hanterat just en liknande fråga längs den här sträckningen. Ett arbete pågår på olika sätt, därför återremitterar vi det så att vi ska kunna komplettera det med utredningen som kommer från samhällsbyggnadsenheten, säger kommunalråd Dan Nilsson (S).