Under måndagen hade kommunstyrelsen för avsikt att besluta om en hamnsamverkan mellan Oskarshamns, Hultsfreds och Västerviks kommuner. Eftersom oppositionen inte tyckte att alternativen till hamnaffären utretts på ett tillfredställande sätt valde fullmäktige att skicka ärendet på återremiss. Nu är det upp till kommunstyrelsens förvaltning att ta fram en handlingsplan som bygger på en analys av de alternativ som finns till affären.
– Det är olyckligt att det behövde gå så här långt. Nu måste kommunen ta sitt ansvar och utröna vilka alternativ som faktiskt finns till affären, säger Harald Hjalmarsson (M).
Vänt sig emot
Kommunstyrelsens ordförande, Tomas Kronståhl (S), tycker att återremissen av ärendet är olycklig. Han tycker att Moderaterna, och då främst Harald Hjalmarsson, ägnar sig åt en onödig stark skepsis mot Oskarshamns hamn AB. Som han ser det har redan Västerviks logistik & industri redan gett ett tillfredställande besked gällande de alternativ till hamnaffär som finns.
– VLI har nog gått igenom alternativen ganska noga men det dög visst inte, vi får gräva djupare. Jag kan bara hoppas att det finns någon intressent kvar efter den här misstänkliggöringen, säger Tomas Kronståhl (S).
Att det bara är VLI som utrett vilka intressenter som finns till hamnaffären är något som oppositionen vänt sig emot. Harald Hjalmarsson tycker att Kommunstyrelsen borde lyssnat på de kritiska röster som påtalat att en ordentlig utredning av alternativen behövts göras.
– Det är egentligen ointressant vad jag tycker om Oskarshamns hamn. Det viktiga är att det utreds på rätt sätt. Det kan mycket väl bli så att vi kommer fram till att det bara finns en intressent i slutändan.
"Är oroväckande"
Tomas Kronståhl tycker att det är oroväckande att kommunfullmäktige inte kan få enighet i en så viktig fråga för Västerviks kommun. I värsta fall kan starten av Gotlandstrafiken i vår vara i fara.
– Vi får hoppas att VLI inte slänger in handduken och begärs i konkurs för då kan det uppstå svårigheter med all trafik, om vi inte har någon operatör.
Enligt avsiktsförklaringen föreslås ett hamnbolag driva och utveckla hamnarna i både Oskarshamn och Västervik för godshantering, logistiklösningar, terminalverksamhet och för färjetrafik. Västerviks kommun skulle erbjudas att bli delägare i det gemensamma hamnbolaget och också utse en ledamot till bolagets styrelse.