Gymnasiet satsar kvarts miljon på marknadsföring

Det är dags för kommunens niondeklassare att välja gymnasium. I kampen om eleverna satsar Västerviks gymnasium en kvarts miljon på marknadsföring.

God kommunekonomi. Staffan Erlandsson, gymnasiechef Västerviks Gymnasium, menar att kommunen tjänar på att elever väljer det kommunala alternativet.Arkivbild: Anders Steiner

God kommunekonomi. Staffan Erlandsson, gymnasiechef Västerviks Gymnasium, menar att kommunen tjänar på att elever väljer det kommunala alternativet.Arkivbild: Anders Steiner

Foto: Steiner Anders

Västervik2008-01-15 00:05
- Summan motsvarar kommunens kostnad för två-tre elever om de valt att gå till andra skolor än den kommunala, säger Staffan Erlandsson, gymnasiechef.Enligt skollagen måste hemkommunen ge bidrag för varje elev även om han eller hon väljer en annan skola än den kommunala. För kommunens del är det därmed god kommunekonomi att satsa på marknadsföring.Med fler utbildningsalternativ och fler skolor hårdnar kampen om eleverna. Tankesätt som känns igen från företagsvärlden sprider sig i utbildningsväsendet.- Många skolor anställer personal som bara arbetar med att marknadsföra skolan, andra skolor anlitar konsulter. Men här har vi använt kompetensen i vår egen organisation och även fått en del hjälp av kommunens informationsenhet.Erlandsson berättar att gymnasiets elever har varit delaktiga i marknadsföringen. Elever vid det estetiska programmet, med inriktningen musik, har komponerat musiken till tv-inslaget. Affischerna i Västerviks busskurer är gjorda av eleverna vid estetiska programmet inom inriktning bild och form.- Ungdomarna har uppskattat att vara delaktiga och uppgifterna har varit en naturlig del inom deras undervisning. Det är viktigt för dem att arbeta med verkliga uppdrag, säger Staffan Erlandsson.Vid Östra Akademin, en relativt nystartad friskola i Västervik, har man märkt det kommunala gymnasiets satsning. - Sedan vi startade vår verksamhet har de satsat mer på marknadsföring än tidigare, uppger Svante Peterson, VD för Östra Akademin. Peterson berättar att det gäller för skolorna att profilera sig och erbjuda utbildningar som andra skolor kanske saknar. - Vi har bland annat utbildningar i modedesign, design, dans och teater. Det lockar många, säger han.Men enligt Peterson får skolan den viktigaste marknadsföringen genom att ha nöjda elever. - De tipsar sedan yngre kompisar om att söka till vår skola.Östra Akademin har också ägnat sig åt traditionellt marknadsföringsarbete. Skolan har exempelvis skickat ut informationsbroschyrer till alla nior i Västervik, Oskarshamn och Vimmerby. Mer än hälften av skolans elever kommer från andra kommuner än Västervik. - Men vi tar gärna emot fler elever från Västervik, hälsar Peterson.Även Mats Y Andersson, rektor vid Gamleby gymnasium, berättar att utbudet liksom elevernas valmöjligheter ökat. Marknadsföring är viktigt, men det har inte ingått i någon speciell post i skolans budget och därför är det också enligt Andersson svårt att uppskatta hur mycket skolan spenderat på den i kronor och ören. - Men uppskattningsvis en halv miljon. Men då talar vi om hela året och kostnaden för den arbetstid vi lagt ned under tiden. Generellt är skolans elever de bästa ambassadörerna för gymnasiet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om