Gymnasiechefen: Mer fjärrundervisning är nödvändigt

Nu utökar Västerviks gymnasium fjärrundervisningen, för att förhindra smitta efter lovet.

Fjärrundervisning är inte optimalt, men just nu är det nödvändigt, menar Jörgen Jonsson, gymnasie- och vuxenutbildningschef.

Fjärrundervisning är inte optimalt, men just nu är det nödvändigt, menar Jörgen Jonsson, gymnasie- och vuxenutbildningschef.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2021-02-25 12:50

Redan tidigare har man haft delvis fjärrundervisning på skolan. Det genom att man glesat ut eleverna i ett system där man haft olika årskurser på plats, på olika dagar i veckan. Färre elever i skolan samtidigt, helt enkelt.

Nu kommer ett tillägg, som innebär ännu färre elever i skolan under veckan efter sportlovet. Bland annat ska årskurs två på ekonomi, samhällskunskap och natur börja plugga hemifrån, trots att det nu var deras tur att vara i skolans lokaler.

– De som kommer vara på plats under veckan är årskurs 3 på de högskoleförberedande programmen, och årskurs 3 på yrkesprogrammen, säger Jörgen Jonsson, gymnasiechef. 

Kanske kommer också några elever från årskurs 2 på yrkesprogrammen vara på plats. 

– Men de börjar sin APL (Arbetsplatsförlagt lärande) i perioder nu, så de kommer vara ute med varierande omfattning, säger Jonsson.

Kurserna inom individuellt val kommer också att ske som fjärrundervisning, det gäller de kurser som ligger måndag- och fredagsmorgonen, för att ytterligare minska antalet elever på plats i skolan.

Beslutet gäller enbart veckan efter sportlovet, och ska ses som ett tillägg till det beslut som redan finns för gymnasieskolan och som gäller fram till påsklovet. 

– Sedan får vi följa hur det blir, vi har levt med beredskap att snabbt behöva ställa om sedan i mars förra året.

Gymnasiet har stämt av lösningen med länets smittskyddsorganisation som gett beslutet godkänt. 

När kan man vänta sig ett besked om det här tillägget förlängs? 

– Det kan komma vilken dag som helst, men innan slutet på nästa vecka måste vi ju tala om ifall det blir fortsättning eller inte, säger Jonsson. 

Jörgen Jonsson säger att beslutet är nödvändigt, men inte optimalt. 

– Vi kunde konstatera redan i våras att matematik, laborativa moment och yrkesämnen är väldigt svåra att ha via fjärrundervisning, även om lärarna gör ett fantastiskt jobb och är kreativa och hittar på lösningar. Vi vill ju att undervisningen ska vara på plats, men måste göra vad vi kan för att bidra till minskad smittspridning. 

Vad kan en längre period med fjärrundervisning ge för konsekvenser? 

– Det vi riskerar är ju att eleverna inte kommer att klara kurserna, och i slutändan inte kommer få examen. 

Jonsson berättar att skolan jobbar hårt för att minska sådana risker för eleverna, bland annat genom extra stödundervisning i matte för elever som har behov av det. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!