Gupp ett gissel för busschaufförer
De "inofficiella" guppen på grund av dålig asfaltering retar mest.
Bosse Nilsson berättar om bekymmren med guppen. Foto: ANDERS LILJEGREN
Foto:
I Västervik är fartguppen än så länge relativt få.
-Fem - sex, kommer trafikingenjören Gunnar Mårtensson fram till efter en snabb genomräkning. Han garderar sig med att säga högst tio.
Bosse Nilsson busschaufför gör bedömningen runt fem gupp.
- Det är aldrig mer än två, tre gupp på en tur, säger han.
Icke desto mindre har det inneburit bekymmer i Västervik.
- I augusti förra året fick vi nya bussar. De var handikappanpassade och därför lägre. Det hände att bakänden på bussen slog i marken, berättar Bosse Nilsson.
Kommunen åtgärdade det genom göra guppen flackare.
Bosse Nilsson tycker att situationen i Västervik är någorlunda hanterlig.
Det är värre i storstäderna. Ett exempel som nämns är Norrköping där det ska finnas fem gupp bara runt järnvägsstationen.
Kollegan Jan-Erik Holm befarar att fartguppen är något som kommer att öka.
- Då kommer snart ingen att vilja jobba som chaufför. Han berättar om hur alla ojämnheter, med ryckigheter i körningen som följd, sliter på nacke och rygg.
- Vi har en kollega som är sjukskriven och där läkaren säger att det beror på den guppiga körningen.
Där är fartguppen inte ensam bov i dramat - lång ifrån. Brunnslock och inte minst gropar i marken efter vägarbeten gör sitt till.
- Det är nästan värre. Vägarna i Västervik är i väldigt dåligt skick, säger Bosse Nilsson.
Alla gropar är inte lätta att förutse. Chaufförerna på Linjebuss i Västervik berättar hur det fylls igen och asfalteras efter vägarbeten, men efter en tid sjunker asfalten ner.
Farhågan att fartguppen kan bli fler i Västervik bekräftas av trafikingenjören Gunnar Mårtensson.
-Vi måste få ner hastigheterna i tätorterna. Det finns ingen respekt för hastighetsgränserna längre. Farten i trafiken bara ökar.
Finns det inga alternativ till fartgupp?
- Jo, man kan smalna av vägen, men det går inte att göra på sträckor där det är intensiv trafik. Det måste gå att mötas.
Ett annat alternativ kan vara rondeller.
-Då flyter trafiken i en jämn rytm, men det dämpar ändå farten, säger Gunnar Mårtensson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!