Gupp ett gissel för busschaufförer

De "inofficiella" guppen på grund av dålig asfaltering retar mest.

Bosse Nilsson berättar om bekymmren med guppen. Foto: ANDERS LILJEGREN

Bosse Nilsson berättar om bekymmren med guppen. Foto: ANDERS LILJEGREN

Foto:

Västervik2002-05-11 06:00
Fartguppen har hamnat i fokus de senaste dagarna. De sliter på både fordon och chaufförer. Guppen är ett hinder för utryckningsfordon som emellanåt är tvingade att köra snabbt. Särskilt känsligt kan det vara för ambulanser som kan ha svårt skadade människor som passagerare.
I Västervik är fartguppen än så länge relativt få.
-Fem - sex, kommer trafikingenjören Gunnar Mårtensson fram till efter en snabb genomräkning. Han garderar sig med att säga högst tio.
Bosse Nilsson busschaufför gör bedömningen runt fem gupp.
- Det är aldrig mer än två, tre gupp på en tur, säger han.
Icke desto mindre har det inneburit bekymmer i Västervik.
- I augusti förra året fick vi nya bussar. De var handikappanpassade och därför lägre. Det hände att bakänden på bussen slog i marken, berättar Bosse Nilsson.
Kommunen åtgärdade det genom göra guppen flackare.
Bosse Nilsson tycker att situationen i Västervik är någorlunda hanterlig.
Det är värre i storstäderna. Ett exempel som nämns är Norrköping där det ska finnas fem gupp bara runt järnvägsstationen.
Kollegan Jan-Erik Holm befarar att fartguppen är något som kommer att öka.
- Då kommer snart ingen att vilja jobba som chaufför. Han berättar om hur alla ojämnheter, med ryckigheter i körningen som följd, sliter på nacke och rygg.
- Vi har en kollega som är sjukskriven och där läkaren säger att det beror på den guppiga körningen.
Där är fartguppen inte ensam bov i dramat - lång ifrån. Brunnslock och inte minst gropar i marken efter vägarbeten gör sitt till.

- Det är nästan värre. Vägarna i Västervik är i väldigt dåligt skick, säger Bosse Nilsson.
Alla gropar är inte lätta att förutse. Chaufförerna på Linjebuss i Västervik berättar hur det fylls igen och asfalteras efter vägarbeten, men efter en tid sjunker asfalten ner.
Farhågan att fartguppen kan bli fler i Västervik bekräftas av trafikingenjören Gunnar Mårtensson.
-Vi måste få ner hastigheterna i tätorterna. Det finns ingen respekt för hastighetsgränserna längre. Farten i trafiken bara ökar.

Finns det inga alternativ till fartgupp?
- Jo, man kan smalna av vägen, men det går inte att göra på sträckor där det är intensiv trafik. Det måste gå att mötas.
Ett annat alternativ kan vara rondeller.
-Då flyter trafiken i en jämn rytm, men det dämpar ändå farten, säger Gunnar Mårtensson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om