Grönt framtidsbränsle diskuterades i Västervik
"Inom några år ska alla dieseltåg på både Tjustbanan och Stångådalsbanan ha bytts ut."
Foto: MATILDA AHL - Det tåg vi håller på att bygga om till biogasdrift blir tystare, miljövänligare och luktar nästan inget alls. Det säger Bertil Carlsson, projektledare på Tekniska Verken AB i Linköping. Redan i sommar ska Y1-tåget med sina helt nya motorer börja rulla på sträckan Västervik-Linköping.
Foto:
Enligt planerna ska inom några år all dagens dieseldrivna persontrafik på både Tjustbanan och Stångådalsbanan ersättas med miljövänliga, biogasdrivna tåg.
Tågen mellan Västervik och Linköping ska köras på lokalt producerad fordonsgas - metangas från reningsverket på Lucerna i Västervik.
- Det här passar oss mycket bra. Vi står just i begrepp att bygga om våra rötkammare, säger va-chefen Ulf Andersson.
Västerviks kommun hade på onsdagen inbjudit till ett seminarium i Bryggaren där man presenterade resultatet av en nyligen slutförd förstudie om biogasdrivna tåg.
Västerviks kommun, Tekniska Verken i Linköping och dess dotterföretag Svensk Biogas AB redogjorde för alla fördelar med att köra tåg på miljövänlig gas i stället för dieselolja.
Sedan 2004 har Västerviks kommun och Tekniska Verken i Linköping tillsammans undersökt möjligheterna att på ett kostnadseffektivt sätt finna en miljöanpassad höghastighetslösning för persontrafik på Tjustbanan.
- Biogaståg är precis lika snabba som eltåg. Det finns alltså ingen anledning att investera stora belopp i en elektrifiering av sträckan Västervik-Linköping, säger Carl Lilliehök, vd i Svensk Biogas AB.
Bland de cirka 30 deltagarna fanns företagare, politiker och tjänstemän från både Västervik och andra kommuner i Kalmar län och Östergötland.
Här fanns folk från bland annat Linköpings, Åtvidabergs, Kalmar och Kinda kommuner. Liksom representanter för Regionförbundet och Kalmar läns landsting.
- Jordens fossila bränslen är snart slut och vi måste hitta något nytt. Medan det tar en miljon år att producera ny olja behövs det bara 30 dagar för att producera biogas som både tåg och bilar kan köra på, säger Carl Lilliehök.
Biogas används redan av lokaltrafiken i Linköping och Kalmar. Utsläppen av växthusgaser minskar dramatiskt med detta bränsle.
Att köra tåg på biogas är bara ett första steg. När väl en mack byggts i Västervik ska biogas kunna säljas även till åkerier och privatbilister.
Den första gasmacken byggs vid järnvägsstationen, intill spåren.
Det ombyggda, vitmålade Y1-tåget får två toppmoderna Volvomotorer om vardera 210 kW, med katalysatorer och specialbyggda för gasdrift. Tåget blir betydligt tystare än i dag och luktar nästan inget alls.
I Banverkets dyraste alternativ "hög standardförbättring" på sträckan Västervik-Linköping, vilket kostar 1,8 miljarder att genomföra, kapas restiden Västervik-Linköping ända ned till 45 minuter.
Med moderna tåg är den teoretiska gångtiden med dagens bangeometri omkring 82 minuter.
När det gäller personbilar är Italien det land i Europa som kommit längst. Här finns närmare 400 000 av Europas totalt 500 000 gasdrivna bilar.
Biogasproduktionen är inte beroende av oljeprisutvecklingen, den inhemska produktionen ger tvärtom en långsiktig trygghet.
Biogas som bränsleBiogas är ett förnyelsebart bränsle som kan produceras av i stort sett allt organiskt material.
Vid nedbrytningen, förruttnelsen, av till exempel spannmål, livsmedelsavfall, slakteriavfall, mänsklig avföring och allt annat organiskt avfall produceras metangas. Det fungerar ungefär som i en människas mage. En bakterieflora bryter ned det organiska materialet, varvid metangas bildas.
Metangasen renas med vanligt vatten för att man ska få bort all koldioxid och erhålla en ren och torr fordonsgasen. Som biprodukter får man bland annat biogödsel eller djurmat.
Med motorer som körs på biogas minskar utsläppen avsevärt av koldioxid, kolväten, kväveoxider, partiklar med mera.
Biogasen tankas i gasform, inte i flytande form eftersom det krävs så mycket energi för nedkylning till flytande form. I de ombyggda tågens specialtankar lagras gasen under 200 kilos tryck.
Vid nedbrytningen, förruttnelsen, av till exempel spannmål, livsmedelsavfall, slakteriavfall, mänsklig avföring och allt annat organiskt avfall produceras metangas. Det fungerar ungefär som i en människas mage. En bakterieflora bryter ned det organiska materialet, varvid metangas bildas.
Metangasen renas med vanligt vatten för att man ska få bort all koldioxid och erhålla en ren och torr fordonsgasen. Som biprodukter får man bland annat biogödsel eller djurmat.
Med motorer som körs på biogas minskar utsläppen avsevärt av koldioxid, kolväten, kväveoxider, partiklar med mera.
Biogasen tankas i gasform, inte i flytande form eftersom det krävs så mycket energi för nedkylning till flytande form. I de ombyggda tågens specialtankar lagras gasen under 200 kilos tryck.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!